Page 605 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 605

Ö Z E T

                            Buna karşın, hâkimin hukuku uygulamadığı, ancak yarattığı var-
                        sayılırsa, halk ile hukuk, hukuk devleti ve demokrasi arasındaki bağ
                        (Faden) kopuyor gibi görünmektedir. Bu nedenle, hukuk devleti de-
                        mokrasisinin postülasını uygulamak için hukuk normlarının üretilmesi
                        süreci, hukuk yaratma düşüncesi çerçevesinde doğrulanabilir yapılara
                        dönüştürülmelidir. Hukuk devleti, hukukun uygulanması talep edildi-
                        ğinde kısaca devreye girer; çünkü bu (uygulama), hâkim ve yargılama
                        tarafından birlikte  oluşturulmaktadır. Bu nedenle,  bu hukuk yaratma
                        süreci anayasal gereklilikler açısından yeniden şekillendirilmelidir.

                            Gerekçenin “nasıl” olduğu hakkında özellikle md. 103 I GG uya-
                        rınca hukuki dinlenilme hakkı bilgi vermektedir; her ne kadar bu “hu-
                        kuki konuşmayı” garanti etmese de sürpriz kararın yasaklanması üze-
                        rinden  mahkemeyi,  ilgililere  görüş  bildirme  fırsatı  vermeye  ve  daha
                        sonra bu görüşü gerekçede de ele almaya zorlamaktadır.
                            Bununla birlikte, anayasa hukukundan kaynaklı gerekçelendirme
                        yükümlülükleri mutlak olarak geçerli değildir, özellikle – yarışan ana-
                                    
                        yasa hukuku  ile – sınırlandırılabilirler.
                            bb)  Şekli  kanundaki  gerekçelendirme  düzenlemelerinin  incelen-
                        mesi, çok sayıda – kısmen oldukça benzer, kısmen farklı ilkelerle şe-
                        killenen – usul kanunlarına, özellikle de ZPO, StPO ve VwGO örnek-
                        lerine ilişkindir. Bu noktada, gerekçelendirme yükümlülüklerinin ka-
                        nuni düzenlemeleri, gerekçelendirme yükümlülüğünün sınırlandırma-
                        ları ve eksik ve hatalı gerekçelerin sonuçları daha ayrıntılı olarak ince-
                        lenmektedir. Buna ek olarak, (bu çalışmada) bir bölüm, özel usuli du-
                        rumlarda  gerekçelendirmeye  ilişkin  bazı  özel  hükümlere  ayrılmıştır
                        (medeni  usul  hukukunda  temyiz  gerekçeleri  için  §519  ZPO,  derhal
                        icra  edilebilirlik  düzenlemesinin  gerekçelendirilmesi  için  §  80  III
                        VwGO ve delil toplama taleplerinin reddedilmesinin gerekçelendiril-



                            Çevirmen notu: Yarışan değerleri konu alan anayasa hukuku şeklinde de ifade
                            edilebilir.

                                                                                        603
   600   601   602   603   604   605   606   607   608   609   610