Page 605 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 605
Ö Z E T
Buna karşın, hâkimin hukuku uygulamadığı, ancak yarattığı var-
sayılırsa, halk ile hukuk, hukuk devleti ve demokrasi arasındaki bağ
(Faden) kopuyor gibi görünmektedir. Bu nedenle, hukuk devleti de-
mokrasisinin postülasını uygulamak için hukuk normlarının üretilmesi
süreci, hukuk yaratma düşüncesi çerçevesinde doğrulanabilir yapılara
dönüştürülmelidir. Hukuk devleti, hukukun uygulanması talep edildi-
ğinde kısaca devreye girer; çünkü bu (uygulama), hâkim ve yargılama
tarafından birlikte oluşturulmaktadır. Bu nedenle, bu hukuk yaratma
süreci anayasal gereklilikler açısından yeniden şekillendirilmelidir.
Gerekçenin “nasıl” olduğu hakkında özellikle md. 103 I GG uya-
rınca hukuki dinlenilme hakkı bilgi vermektedir; her ne kadar bu “hu-
kuki konuşmayı” garanti etmese de sürpriz kararın yasaklanması üze-
rinden mahkemeyi, ilgililere görüş bildirme fırsatı vermeye ve daha
sonra bu görüşü gerekçede de ele almaya zorlamaktadır.
Bununla birlikte, anayasa hukukundan kaynaklı gerekçelendirme
yükümlülükleri mutlak olarak geçerli değildir, özellikle – yarışan ana-
yasa hukuku ile – sınırlandırılabilirler.
bb) Şekli kanundaki gerekçelendirme düzenlemelerinin incelen-
mesi, çok sayıda – kısmen oldukça benzer, kısmen farklı ilkelerle şe-
killenen – usul kanunlarına, özellikle de ZPO, StPO ve VwGO örnek-
lerine ilişkindir. Bu noktada, gerekçelendirme yükümlülüklerinin ka-
nuni düzenlemeleri, gerekçelendirme yükümlülüğünün sınırlandırma-
ları ve eksik ve hatalı gerekçelerin sonuçları daha ayrıntılı olarak ince-
lenmektedir. Buna ek olarak, (bu çalışmada) bir bölüm, özel usuli du-
rumlarda gerekçelendirmeye ilişkin bazı özel hükümlere ayrılmıştır
(medeni usul hukukunda temyiz gerekçeleri için §519 ZPO, derhal
icra edilebilirlik düzenlemesinin gerekçelendirilmesi için § 80 III
VwGO ve delil toplama taleplerinin reddedilmesinin gerekçelendiril-
Çevirmen notu: Yarışan değerleri konu alan anayasa hukuku şeklinde de ifade
edilebilir.
603