Page 602 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 602
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
4. Sistematik Bölüm
Son olarak, 4. bölümde, pragmatik bir meşruiyet aktarımına ilişkin
gereklilikler, usule ilişkin bir hukuk devleti anlayışı çerçevesinde for-
müle edilmeye çalışılmaktadır.
a) Böyle bir pratik teorisinin metodolojik bakış açısını, ilk bölüm-
de beceri ve bilgi arasındaki mesafe oluşturmaktadır. Beceri ve bilgi-
nin aynı olmadığı, ancak akılcı eylemin örtük bilgiye işaret ettiği gös-
terilmiştir. Ama bu bilgi açığa çıkarılmadığı sürece teori, pratiğin ge-
risinde kalmaktadır. En azından görünüşte paradoksal olarak, yetene-
ğin bilgiden türediği ve tek başına bir bilgi olmadığı iddiası, Ryle’ın
“Knowing how” ile “Knowing that” arasındaki ayrımıyla açıklığa ka-
vuşturulmuştur. Teorinin pratiğe göre gerekli bir üstünlüğü olduğuna
dair “entelektüel efsane”, insanların başka alanlarda da gerekli orantılı
bilgisini ifade etmeden veya söz konusu ifadelerin farkında olmadan
faaliyet gösterebildikleri deneyimiyle çürütülmektedir. Bilgi berabe-
rinde her zaman yeteneği getirmez; ancak işleyen bir pratik, düzenli
olarak kendi teorisinden bile önce gelmektedir. Bu nedenle hukuk
metodolojisi de eleştirel incelemesinden ortaya çıkan yöntemlerin pra-
tikteki uygulamasına bakmalıdır. Böylece teori, pratik eylemin ne za-
man “akıllı” olarak kabul edilmesi gerektiğine dair standartları formü-
le etmeye yardımcı olmaktadır. Bu standartlar, tarafların eylemlerinin
karşılıklı eleştirel gözlemlenmesi ve değerlendirilmesinden oluşur.
Her zaman dilsel olarak yazılmış hukuki görüşlerle ilgili olan hukuk
pratiğinde, konuşmacı kendi görüşünden çıkarılabilecek tüm sonuçları
çizmekte ve bunun sorumluluğunu üstlenmektedir. – Robert Bran-
dom’un sözleriyle – bunun için tecrübe ettiği kabul ve retler, aktörle-
rin “deontik hesabına” yansımaktadır. Metodik teori, aktörlerin bu
karşılıklı gözlemini gözlemleyerek başarılı uygulamaların yapısını
oluşturmaya çalışmak zorundadır.
b) İkinci bölümde hâkimin gerekçesinin normatif kuralları daha
ayrıntılı olarak incelenmektedir. Bunlar, anayasanın metotla ilgili
600