Page 610 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 610
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
min hukukla bağlılığı olasılığını reddederek bir kenara itilebilir. Bu inkâr
etme stratejisidir. Üçüncüsü, paradoks, bağları yargısal eyleme bizzat
kaydırarak zaman içinde gelişebilir. Bu açıklama stratejisidir.
Bu problemle başa çıkma noktasındaki üç görüş (Haltung), yargı-
sal bağ sorunu ve bunların hâkim eyleminin gerekçesi üzerindeki etki-
leri ile ilgili klasik metin türlerine karşılık gelmektedir: Metin türü
olarak romantizm, geleneksel öğretinin görünmezlik stratejisi ile meş-
guldür. Daha sonra mahkeme salonlarında yönünü kaybeden altlama
otomatları (Subsumtionsautomaten) dolaşmaktadır. Kanun onlara na-
diren yardım etmektedir. Bunlar ilkelere başvururlar, ancak bunların
sınırları ve ağırlıkları sabit bir hareket noktasından yoksundur. Sadece
teorinin insanüstü çabası onlara felsefi bir doğruluk ya da adalet ölçü-
tü ve böylece ihtiyaç duydukları sağlam dayanağı sağlamaktadır.
Metin türü olarak trajedi inkâr stratejisi ile meşguldür. Buna göre
hâkim, kanuna bağlılığını yerine getirme çabasında mutlaka başarısız
olmalıdır. Hukuk bilgisinin nesnesi yoktur. Bu yetersizlik durumuna
ancak kahramanca ya da alaycı bir şekilde katlanılabilir.
Açıklama stratejisi için geriye sadece komedi biçimi kalmaktadır:
Buna göre hukuk metodolojisi, uygulamanın gerisinde kalmaktadır.
Çaresizce – bazen acıma, bazen neşe uyandırarak – bir metin selinden
ve prosedürün rol kısıtlamalarından kaynaklanan karmaşık bağları
yeniden inşa etmeye çalışmaktadır. Bu sırada dilbilim ve sosyoloji
gibi çeşitli bilimsel perspektifleri entegre etmeye zorlanmaktadır ki bu
da tam olarak anlaşılamayan şeyler hakkında sürekli konuşma riskini
taşır. Yine de hukuk metodolojisi her zaman pratiğin bir adım gerisin-
de kalmaktadır ve ayrıca Anayasa’nın ara sıra her şeyi bilen olmasın-
dan (Besserwisserei) rahatsız olmaktadır.
Komedinin avantajı nedir? İlk olarak, romantizmin aşırı zorlama-
sından kaçınırız. Eğer kanuna bağlılığı felsefi bir hakikat teorisi ile
değiştirirsek, son aşamadaki meseleler hakkında genellikle verimsiz
bir tartışma yapmak zorunda kalırız. Sondan bir önceki konulardaki
608