Page 480 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 480

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        bulunulmayacağını 325 , aynı zamanda bu noktada genel kuraldan sapan
                        ve yukarıda ele alınan ilkeler uyarınca özel bir gerekçe gerektiren is-
                        tisnai bir durumun söz konusu olduğunu açıkça ortaya koymaktadır. 326

                            Bununla birlikte gerekçenin vatandaşın konumu açısından konuy-
                        la ilgili hukuki uyuşmazlıkta üstlendiği işlev dikkat çekicidir: Anayasa
                        hukuku kapsamında henüz mükemmel olmayan hukuki yorumun uy-
                        gulanabilirliği  (Vollziehbarkeit)  (yukarıya  bkz.)  sayesinde,  yürütme
                        organının  hukuki  değerlendirmesine  yönelik  itirazların  aslında  ilk
                        etapta  dikkate  alınmasının  mümkün  olmadığı  kabul  edilmelidir.  Bu-
                        nunla birlikte, eğer konuya ilişkin itirazlar hiç dikkate alınmayacaksa,
                        § 80 III VwGO’nun esasa ilişkin kararın gerekçelendirilmesine yöne-
                        lik özel bir gereklilik içermemesi mantıklı olur. 327  Bunun yerine, ya-
                        rarların tartımı sonucunda ortaya çıkan netice açıklanır. 328  Buna göre,
                        somut olay örneğinde icra (Vollstreckung) tehdidiyle karşılaşan vatan-
                        daşın  hukuki  pozisyonu,  davadaki  üstünlüğüne  bakılmaksızın,  ilk


                        325   Ayrıca bkz. Kopp/Schenke, Verwaltungsgerichtsordnung, § 80 para. 86: Ancak
                            istisnai olarak “hükümdeki özel aciliyet  hususu  (...)  ortaya çıktığında”  müm-
                            kündür.
                        326   Ayrıca bkz. yukarıda s. 449.
                        327   Teorik olarak bu durumda, kanun koyucunun derhal icra edilebilirlik düzenle-
                            mesine değil, temel idari işlemin (Grundverwaltungsakt) gerekçesine özel bir
                            gereklilik getirmesi uygun görünmektedir: Ancak bu işlem özel bir niteliğe sa-
                            hipse, nihai-geçerliliği  o kadar olasıdır ki, derhal icra  edilebilirlik  bu şekilde
                            gerekçelendirilebilir. Aslında elbette, bu fikre sadece yararların tartımında be-
                            lirleyici bir faktör (ayrıca bkz. dn. 328) olarak davanın başarı olasılıkları dikka-
                            te alındığı sürece katılınabilir; öte yandan, metodolojik olarak “iyi bir gerekçe”
                            olan soyut bir yasal tanımın formüle edilmesinin zor olacağının bir göstergesi
                            olarak kabul edilebilecek olan temel idari işlemin gerekçesi için başka bir ge-
                            reklilik getirilmemektedir.
                        328   Derhal  icra  edilebilirliğe  karar  vermede  yararların  tartımı  konusunda  bkz.:
                            Kopp/Schenke, Verwaltungsgerichtsordnung, § 80 para. 90 vd.: Kuşkusuz, asıl
                            meselede  davadaki  başarı  olasılıkları  da  rol  oynamaktadır;  ancak  belirleyici
                            faktör, “somut olayda etkilenen tüm menfaatlerin tartılması sonucunu” ortaya
                            koyan derhal icradaki yarar ile yürütmeyi durdurmadaki yarar arasındaki ilişki-
                            dir (a.g.e. para. 90).

                        478
   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485