Page 480 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 480
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
bulunulmayacağını 325 , aynı zamanda bu noktada genel kuraldan sapan
ve yukarıda ele alınan ilkeler uyarınca özel bir gerekçe gerektiren is-
tisnai bir durumun söz konusu olduğunu açıkça ortaya koymaktadır. 326
Bununla birlikte gerekçenin vatandaşın konumu açısından konuy-
la ilgili hukuki uyuşmazlıkta üstlendiği işlev dikkat çekicidir: Anayasa
hukuku kapsamında henüz mükemmel olmayan hukuki yorumun uy-
gulanabilirliği (Vollziehbarkeit) (yukarıya bkz.) sayesinde, yürütme
organının hukuki değerlendirmesine yönelik itirazların aslında ilk
etapta dikkate alınmasının mümkün olmadığı kabul edilmelidir. Bu-
nunla birlikte, eğer konuya ilişkin itirazlar hiç dikkate alınmayacaksa,
§ 80 III VwGO’nun esasa ilişkin kararın gerekçelendirilmesine yöne-
lik özel bir gereklilik içermemesi mantıklı olur. 327 Bunun yerine, ya-
rarların tartımı sonucunda ortaya çıkan netice açıklanır. 328 Buna göre,
somut olay örneğinde icra (Vollstreckung) tehdidiyle karşılaşan vatan-
daşın hukuki pozisyonu, davadaki üstünlüğüne bakılmaksızın, ilk
325 Ayrıca bkz. Kopp/Schenke, Verwaltungsgerichtsordnung, § 80 para. 86: Ancak
istisnai olarak “hükümdeki özel aciliyet hususu (...) ortaya çıktığında” müm-
kündür.
326 Ayrıca bkz. yukarıda s. 449.
327 Teorik olarak bu durumda, kanun koyucunun derhal icra edilebilirlik düzenle-
mesine değil, temel idari işlemin (Grundverwaltungsakt) gerekçesine özel bir
gereklilik getirmesi uygun görünmektedir: Ancak bu işlem özel bir niteliğe sa-
hipse, nihai-geçerliliği o kadar olasıdır ki, derhal icra edilebilirlik bu şekilde
gerekçelendirilebilir. Aslında elbette, bu fikre sadece yararların tartımında be-
lirleyici bir faktör (ayrıca bkz. dn. 328) olarak davanın başarı olasılıkları dikka-
te alındığı sürece katılınabilir; öte yandan, metodolojik olarak “iyi bir gerekçe”
olan soyut bir yasal tanımın formüle edilmesinin zor olacağının bir göstergesi
olarak kabul edilebilecek olan temel idari işlemin gerekçesi için başka bir ge-
reklilik getirilmemektedir.
328 Derhal icra edilebilirliğe karar vermede yararların tartımı konusunda bkz.:
Kopp/Schenke, Verwaltungsgerichtsordnung, § 80 para. 90 vd.: Kuşkusuz, asıl
meselede davadaki başarı olasılıkları da rol oynamaktadır; ancak belirleyici
faktör, “somut olayda etkilenen tüm menfaatlerin tartılması sonucunu” ortaya
koyan derhal icradaki yarar ile yürütmeyi durdurmadaki yarar arasındaki ilişki-
dir (a.g.e. para. 90).
478