Page 47 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 47

Semantik Anlayışın Başarısızlığından Pragmatik Soruna Doğru

                        si durumundan kaynaklandığını kabul ettirerek söylemin rastlantısallı-
                        ğını  engellemelidir.  Foucault,  yorumlamayı  özel  bir  kontrol  usulü
                        olarak tanımlar. Buna göre yorumcuların işi, ikincil metinler aracılı-
                                                                    25
                        ğıyla birincil metinlerin anlamını tekrarlamak , belirlemek ve mevcut
                                                            26
                        anlamın yeniden inşasını sağlamaktır.
                            Bu nedenle yorum, birbiriyle kıyaslanabilir birden çok yorum biçimine
                        (Lesart)  açık değildir. Gerekli olan, uygun bir yorumdur. Bu anlamı bula-
                        mama  olasılığı  sadece  ampirik  bir  kısıtlanmadır  (Einschränkung),  çünkü
                        mutlak  surette  güvenilir  bir  anlama  tekniği  yoktur.  Ancak  bu,  anladığımız
                        her şeyin metnin objektif anlamından kaynaklandığı gerçeğini değiştirmez.
                                                                    27
                        Dolayısıyla,  vahiy  öğretisinin  (Inspirationslehre)   hukuken  sekülerleştiril-
                        miş bu biçimi, bir kararın ortaya çıkarılmasıyla değil, zaten karar verilmiş bir
                                                     28
                        şeyin onaylanmasıyla ile ilgilidir . (Bu noktada) kişi somut meselenin zaten
                        sınıflandırılmış  olduğu  düzenli  bir  dilin  varlığına  inanır;  bu  dil  yorumcu
                        tarafından sadece papağan gibi tekrarlanmalıdır: uçsuz bucaksız yorum kala-
                        balığına maskelenmiş bir tekrarın hayali nüfuz etmiştir: ufukta belki de sa-
                        dece başlangıç noktasında var olan şey durmaktadır: “sadece ezberden oku-
                             29
                        mak”.
                            Pratik yorumlama çalışmasında yorum, objektif anlamın yalnızca
                        hukuki metinlerin kendi iç ilişkilerinden ortaya çıkarılmasıyla ve met-
                        nin dünyasız, durumdan soyut ve özellikle de yazarsız bir oluşum ola-



                        25    Bu,  söylemin  kilitlenmesi  ya  da  hapsedilmesi  meselesi  değil,  söylemin  içsel
                            oluşumuyla ilgilidir. Bkz. Deleuze, Foucault, 1987, s. 63, 83 vd, 85’ten sonra
                            daha sık.
                        26    Hukuk dogmatiğinin dengeleyici işlevi hakkında bkz. Harenburg’un çalışması,
                            Die Rechtsdogmatik zwischen Wissenschaft und Praxis, 1986, s. 184 vd, 201
                            vd.
                        27    Teolojiyle  ve  kâhin  sözleriyle  olan  ilişkinin  olumlu  yönde  bir  kabulü  olarak
                            bkz. Radbruch, Rechtsphilosophie, 1973, s. 208 vd.
                        28    “Birinin arkasından tekrar etme” imgesini eleştiren Kirchhof, Die Bestimmtheit
                            und Offenheit der Rechtssprache, 1987, s. 23.
                        29    Ayrıca bkz. Foucault, Die Ordnung des Diskurses, 1977, s. 18.

                                                                                         45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52