Page 45 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 45

Semantik Anlayışın Başarısızlığından Pragmatik Soruna Doğru

                                        21
                        öznelere atfedilir . İfadenin kaynağı olarak irade her zaman çok geç
                                    22
                        ortaya çıkar.
                            Sübjektif öğretide kabul gören temsil modelinin bu şekilde sarsıl-
                        masının  sonuçları  en  ayrıntılı  şekilde  Radbruch  tarafından  ortaya
                        konmuştur:
                            “Zihinsel dünyadaki durum, fiziksel dünyadakinden farklı değildir. Do-
                        ğa  yasalarından  faydalanarak  kendimi  aynı  zamanda  onlara  teslim  ederim,
                        dolayısıyla mantık yasaları da onlardan faydalandığım anda bana hükmeder-
                        ler. Bu nedenle, ifademin sahip olması gereken anlam sahip olduğu anlam
                        olmayabilir  ve  bu  hiçbir  şekilde  yalnızca  amaçlanan  anlamı  ifade  etmeyi
                        başaramadığım için değil, daha ziyade her anlamın sonsuz bir anlam bağla-
                        mında yalnızca kısmi bir anlam olması ve bu anlam bağlamında sayısız etki-
                                                                                        23
                        ler doğurması nedeniyledir: ‘Hiçbir dokumacı, ne dokuduğunu bilmez’ ” .
                            Eğer kanun koyucunun iradesi dilin dışında bir değer değil de “di-
                        lin sonsuz anlam bağlamına”  tabi ise o zaman yorumu oluşturan  ve
                        ona  yön  veren  asıl  referans  noktası  dilsel  bağlamlar  düzeyinde  yer
                        almaktadır. Objektif yorum teorisine göre kanun metninin veya söz-
                        leşme metninin anlamı objektif bir değerdir ve metnin ilişkili olduğu
                        bağlamlar da dâhil olmak üzere metnin anlamı olarak anlaşılabilecek
                        her şey objektif olarak anlamaya sunulmuştur. Kanun koyucunun ira-
                        desinin, muhatapları tarafından anlaşılabilir olmak için sadece metin
                        formunun (Textformular) genel olarak anlaşılabilir göstergeler içerme-
                        si gibi maksatlara uygun olabileceği argümanından hareketle, burada
                        yorumun  amacının  yazar  tarafından  kastedilen  gerçek  anlamın  yeni-


                        21    Wittgenstein’a  atıfla  bkz.  Schroth,  Theorie  und  Praxis  subjektiver  Auslegung
                            im Strafrecht, 1983, s. 22.
                        22    Bu durum aforizmalara dönüştürülmüştür: “Hiç kimse sahip olduğu dilden daha
                            fazla  akla  sahip  değildir”,  bkz.  Jünger,  Deutsche  Aphorismen,  Fieguth  (ed.),
                            1978, s. 266, ya da “Dil, düşüncenin hizmetçisi değil, atasıdır.”, bkz. Krauss,
                            Aphorismen,  Sprüche  und  Widersprüche.  Schriften,  Band  8,  Wagenknecht
                            (ed.), 1986, s. 134.
                        23    Radbruch, Rechtsphilosophie, 1973, s. 213.

                                                                                         43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50