Page 455 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 455

Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler

                            Bu husus, BGH’nın 3. Ceza Senatosu’nun 1999 yılında aldığı bir karar-
                                             268
                        da açıkça gösterilmiştir:  Savcılığın güvenlik tedbir kararı (Maßregelaussp-
                        ruch)  ile  sınırlı  temyizi  üzerine,  senato  somut  olayda,  1998  yılında  cinsel
                        suçlarla ve diğer tehlikeli suçlarla mücadele yasasında yeni düzenlenen § 66
                        III 1 StGB’nin şekli koşullarını sağlayan cinsel suç işlemiş olmakla suçlanan
                        sanık hakkında karar vermiştir. Bu düzenlemeye göre de hükümlü bakımın-
                        dan önleyici gözaltı tedbir kararı (Sicherungsverwahrung) verilebilmektedir.
                        Fakat eyalet mahkemesi önleyici gözaltı tedbir kararı vermemiş ve bu karara
                        ilişkin başka bir açıklama da yapmamış, ancak görünüşe göre savcılık tara-
                        fından da buna dair uygun bir başvuruda zaten bulunulmamıştır. § 267 VI
                        StPO’ya  göre,  önleyici  gözaltı  tedbir  kararının  düzenlenmesi  veya  talep
                                                                                   269
                        edilmesine karşın önleyici gözaltı tedbir kararının düzenlenmemesi  gerek-
                        çelendirilmelidir.  Bu  noktada  ayrıntılı  açıklamalara  yer  verilmemesi  şekli
                        olarak  bir  eksiklik  teşkil  etmemektedir.  Bununla  birlikte,  önleyici  gözaltı
                        tedbir kararı vermenin mümkün olduğu durumlarda BGH, meseleyi “maddi
                        hukukun uygulanması için gerekli” görmekte ve tedbir kararının “zorunlu”
                        olduğu durumlarda, bunun düzenlenmemesinin ayrıca gerekçelendirilmesini
                        talep etmektedir.  Bununla birlikte, bu inceleme ilgili tedbir kararı (Anord-
                        nung) yalnızca mümkün ve hatta olası görünmese dahi maddi hukukun uy-
                        gulanması noktasında da “önemli” olacaktır: “Önemlilik” kriteri (Erheblich-
                                                               270
                        keit) bu nedenle – yukarıda belirtildiği üzere  – bu bakımdan yalnızca sınır-
                        lı  bir  anlam  ifade  eder.  Önleyici  gözaltı  tedbirinin  düzenlenmesi  –  Sena-





                        268   NJW 1999, 2606.
                        269   Bu  ikinci  alternatif,  ayrıca  yukarıda  sözü  edilen,  tarafların  taleplerinin  veya
                            belirli beyanlarının gerekçeye “işlenmesi” gerektiği ilkesinin bir başka olumlu
                            yasal ifadesi olarak anlaşılabilir: Başvuran, önleyici gözaltı tedbir kararının dü-
                            zenlenmemiş olmasından hareketle, başvurunun esastan kabul edilmediğini an-
                            lar; bununla birlikte, bu yönde bir başvuru durumunda, bunun resmi olarak ayrı
                            bir gerekçe gerektirmesi, bu nedenle de esas kararın yararına ve hukuki anlaşı-
                            lırlığa olan ihtiyaçla değil, aksine bir tedbir kararını onaylayan hukuki görüşten
                            sapan farklı bir hukuki görüşe duyulan gereksinimle açıklanabilir.
                        270   Ayrıca bkz. yukarıda s. 446 vd.

                                                                                        453
   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460