Page 452 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 452
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
260
sapmayı istediği için olsun, veyahut kullanıma ilişkin sapmanın iki yük-
261
sek mahkeme tarafından belirlenen sınır değerleri arasında hareket etmesi
söz konusu olsun, nihayetinde yüksek mahkeme açıklamaları sonucunda
somut olayın bu gruba mı yoksa diğerine mi yönelmesi gerektiğine karar
verilmelidir.
b) İtirazların Değerlendirilmesi
Bu nedenle, “esaslılık” (Maßgeblichkeit) açısından ilgi derecesi-
nin (Relevanzhorizont) önemli bir unsuru, yargılamanın taraflarının
ileri sürdüğü açıklamalarıdır. Mahkeme, gerekçesinde karara ilişkin
belirli olgusal ve hukuki meselelerin neden bu şekilde ve başka şekil-
de değerlendirilmemesi gerektiğini açıkladığında, vurgu “başka şekil-
de değerlendirilmemesi” noktasındadır: Her karar, iki “tarafın” üze-
rinde fikir birliğine varamadıkları bir sorunun fiili olarak açıklığa ka-
vuşturulmasına hizmet eder.
Bunun en geniş anlamda medeni hukuktaki uyuşmazlıklar için neredey-
se istisnasız geçerli olduğu açıktır; burada, örneğin aile hukukunda teorik
açıdan bir istisna mevcuttur – en azından teorik açıdan – anlaşmalı boşan-
manın kabul edilmemesi nedeniyle, eşlerden her ikisinin de aynı fikirde ol-
ması durumunda, Alman Hukukunda inşai bir kararın verilmesi gerekir, bkz.
§ 1566 I BGB (§ 630 ZPO’nun beraberindeki gereklilikler dikkate alındığın-
da). Bu durumda gerekçelendirme şartı, anlaşmalı boşanmanın kabul edil-
memesi ile devletin bir anlamda, şiddetli geçimsizlik gibi (bir yıllık ayrı
yaşama sonucunda yapılan anlaşmalı boşanma başvurusu yasa tekniği açı-
sından sadece bir şiddetli geçimsizliğin göstergesidir; evliliğin sonlandırıl-
maması hususundaki devletin menfaati de mahkeme kararıyla aşılır) boşan-
260 Yüksek mahkemelerin emsal kararlarından sapmak ve yerleşik içtihatların daha
da geliştirilmesi hakkında, ayrıca bkz. aşağıda s. 558 vd.
261 Örneğin, % 5 daha fazla tüketimin bir ayıp olmadığı, ancak %12'sinin ise bir
ayıp olduğuna dair kararlar olsaydı: % 5,1 ile % 11,9 arasındaki aralık “belir-
siz” kalırdı.
450