Page 445 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 445

Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler

                        mevcuttur.  Bahsedilen  üç  husus,  gerekçelendirme  yükümlülüğünün
                        var olup olmadığı veya işlevsellik ve etkinlik yönleri şeklinde alt un-
                        surlar olarak kabul edilip edilemeyeceği sorusuyla ilgili görünmekte-
                        dir: Açıklanan nedenler mevcutsa zor, külfetli ve son derece tartışmalı
                        bir gerekçenin daha doğru şekilde gerekçelendirilmesi için ileri sürü-
                        len esasları eksik olan gerekçe üzerinde kullanmak anlamsız olacaktır.
                        Gerekçe içeriğinin açıklığı, müdahalenin niteliğinin eksikliği ve fera-
                        gatın  olgusal  yönleri  ile  gerekçe  gereklilikleri  arasında  daha  sağlam
                        bir bağlantı, somut olayda etkinlik noktasında daha doğru yargıya (Ef-
                        fizienzurteil) varabilmek için gereklidir.

                            3.  Ara Sonuç

                            Anayasa’nın  metodoloji  ile  ilgili  hükümlerine  ilişkin  ara  sonuç
                        olarak, aşağıdaki hususlar ifade edilebilir:

                            Gerekçelendirme yükümlülüğünün varlığı şu noktalara dayandırı-
                        labilir:
                            -  Md.  3  I  GG’de  düzenlenen  (yöntem  eşitliğine  ilişkin  temel
                        hak) temel hak garantisinden ve md. 19 IV GG’den (ihtisas mahkeme-
                        lerine  ilişkin  kanun  yolu  kapsamında  etkin  bir  hukuk  yolunun  açık
                        olmasına dair) ve usulün temel hakları güvence altına alması esasın-
                        dan türetilebilir;

                            -  Md. 97 I GG kapsamında yargı yetkisini belirleyen normdan,
                        ilgili  norm  kapsamında  hâkimlerin  kanunlarla  bağlı  olduğunun  sap-
                        tanması ile;

                            -  (Genel) kanuna bağlılığın devlet hedeflerine yönelik belirleme-
                        lerinden, (işlevsel) kuvvetler ayrılığından ve “hukuk devleti metodolo-
                        jisine” dair gereksinimi ve usule ilişkin boyutu ifade eden hukuk dev-
                        leti ilkesinden oluşur.

                            Bununla  birlikte,  gerekçelendirmeye  yönelik  bu  yükümlülükler
                        mutlak olarak geçerli değildir, – özellikle çatışma barındıran anayasa
                        hukuku  kapsamında  –  sınırlandırılabilir.  Özellikle,  etkinliğe  ilişkin

                                                                                        443
   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450