Page 438 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 438

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                            Devlet erklerinin birbirleriyle anayasal olarak öngörülen ilişkileri-
                        ni sağlamak ve iktidar yetkisinin aşılmasını önlemek noktasında, kıs-
                        men de olsa gerekçelendirme yükümlülüğü kuvvetler ayrılığı ilkesine
                        dayandırılabilir. 229  Her ne kadar bu daha sonra diğer erkler tarafından
                        gerçekleşen dış denetime (yani erk içinde olmayan denetime) hizmet
                        edecek olsa da yalnızca (özellikle vatandaşa yönelik olmayan) ulusal
                        amaçlara yöneliktir. 230  Bununla birlikte, bu yapı daha yakından ince-
                        lenmelidir. Brink  bu görüşe  yönelik eleştirisinde, “yargı  kararlarının
                        gerekçelendirilmesinin  anayasal  zorunluluğu  için  kuvvetler  ayrılığı
                        ilkesinden spesifik sonuçlar çıkarmanın aşırıya kaçmak anlamına ge-
                        leceğini” 231   söylese  de  bu,  elbette  güçlü  bir  karşı  argüman  değildir.
                        Ancak, sezgisel olarak doğru bir noktaya parmak basılmıştır.

                            Hukukun  oluşturulması  (Rechtsfindung)  bakımından  iş  bölüşü-
                        münde yasama ile yargı veya yürütme arasındaki etkileşimin çerçeve-
                        si,  kanunlar  aracılığıyla  belirlenir:  Bunlar  hukuk  uygulayıcısının  ça-
                        lışmasının  çıkış  noktasıdır  ve  hukukun  uygulanmasından  doğan  so-
                        nuçları ölçmek için bunlara dayanmak gerekir. Bu nedenle, yargının
                        veya yürütmenin norm metninin yüklediği kapsamı aşıp aşmadığı ve-
                        ya  norm  metni  üzerinde  çalışırken  bir  hukuk  devleti  metodolojisine
                        bağlı kalıp kalmadığı her şeyden önce kanuna bağlılık sorunudur. Bu
                        nedenle, kanunu uygulayan erklerin norm metinleriyle çalışırken ana-
                        yasal olarak çizilmiş sınırları terk edip etmedikleri sorusu incelenecek-
                        tir. Kuvvetler ayrılığı ilkesi, kanuna bağlılık postülasının ötesinde “ka-
                        rarın  doğru  gerekçelendirilmesine  ilişkin  anayasal  zorunluluk  bakı-
                        mından belirli sonuçlara” izin vermez – bu bakımdan, kuvvetler ayrı-
                        lığı, kanuna bağlılık ilkesinde somutlaşmıştır. 232



                        229   Ayrıca  bkz.  Brüggemann,  Die  richterliche  Begründungspflicht,  1971,  s.  143;
                            Lücke, Verfassung und Begründungszwang, s. 90.
                        230   Ayrıca bkz. Lücke, Verfassung und Begrfündungszwang, s. 90.
                        231   Ayrıca bkz. Brink, Über die richterliche Entscheidungsbegründung, 1999, s. 63.
                        232   Sonuç açısından benzer Sachs-Sachs, md. 20 para. 93.

                        436
   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443