Page 435 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 435

Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler

                            Bununla birlikte, bu tarz bir adaleti (Fairness) ve her şeyden önce
                        “kabul  edilebilirliği”  (Akzeptierbarkeit)  sağlamak  için,  gerekçeden
                        vazgeçilemez.  Hâkim,  çelişkili  yorumlar  arasında  karar  verebilmek
                        için  kararını  meşrulaştırmalıdır.    Kaybeden  taraf  ise,  norm  metnine
                        ilişkin  kendi  anlayışının  da  (davaya)  konu  edildiğini  görmek  ister.
                        Hukuki uyuşmazlıkta kaybeden tarafın hak iddiası ise, argümanlarının
                        çürütülebilmesi veya hâkimin anlayışına entegre edilebilmesi hususu-
                        na ilişkindir. 216  Bunun hukuk devleti ilkelerine uygun bir şekilde ya-
                        pıldığının kanıtını kararın gerekçesi sağlamalıdır.

                            (2) Gerekçelendirme Yükümlülüğünün Demokrasi İlkesinden
                                Türetilmesi, Md. 20 I GG

                            Bazı durumlarda, yargı kararları için gerekçelendirme yükümlülü-
                        ğü, md. 20 I GG’de düzenlenen demokrasi ilkesinden türetilmeye çalı-
                        şılmaktadır. 217  Md. 20 I GG’de federal devleti tanımlayan “demokra-
                        tik (...) federal devlet” biçimindeki temel ifade her şeyden önce, devlet
                        biçiminin  (Staatsform)  demokrasi  olarak  tanımlanmasıdır.  Genel  ka-
                        naate göre, demokrasi lehine alınan bu karar, halk egemenliğinin so-
                        nucudur  (bkz.  ayrıca  devlet  egemenliğinin  halktan  kaynaklandığına
                        ilişkin md. 20 II 1 GG) ve gücünü halk için kullanan devlet organları-
                        nın nasıl çalışması gerektiğine ilişkin bazı ilkeler içerir. 218

                            Bununla  birlikte  bu  husus,  kamu  otoritesi  (öffentliche  Gewalt)
                        temsilcilerinin, halk üzerindeki kontrolü ve devam eden temel uzlaşı-
                        nın (Grundkonsens) bir ifadesi olarak kararın halka dayandırılabilirli-
                        ğini mümkün kılmak için, eylemlerinin olabildiğince açık olması ge-





                        216   Argümantasyonun bu iki temel adımı ile ilgili yukarıda bkz. s. 335 vd.
                        217   Demokrasi ve hukuk metodolojisi arasındaki bağlantı ile ilişkili bkz. Friedrich
                            Müller,  Demokratie  und  juristische  Methodik,  in:  Brunkhorst/Niesen  (eds.),
                            Das Recht der Republik, Main 1999, s. 191 vd.
                        218   Ayrıca bkz. Jarass/Pieroth-Pieroth, md. 20 para. 4, 6.

                                                                                        433
   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440