Page 437 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 437

Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler

                        neten kişiler tarafından çıkarılan ve hâkimler tarafından uygulanan kanunlar
                        aracılığıyla anayasa tarafından egemen olarak belirlenen kişilere “bağlanma-
                        sı” söz konusu olurdu. Böylelikle hukuk uygulayıcısının gerekçelendirilme
                        gerekliliği, demokrasinin bir özelliği olmaktan ziyade, diğerlerinin yanı sıra
                        devlet erkinin gözetilecek kanunlar ve bunlara tabi hâkimler tarafından yürü-
                        tüldüğü  bir  yönetim  biçiminin  zorunlu  bir  sonucu  olarak  değerlendirilir.
                        Dolayısıyla  burada  da  gerekçe  yükümlülüğünün  temeli  kanuna  bağlılıktır.
                                                    223
                        Eckhold-Schmidt’in görüşünün  aksine, – teorik olarak doğru ifade edilen
                        –  kanuna  bağlılıktan  kaynaklanan  gerekçelendirme  yükümlülüğü,  ancak
                        ilgili bir kanunun bulunması durumunda ortaya çıkar. Ancak, kararın kanun-
                        dan etkilenmeyeceği düşünülebilse de daha önce alınmış olan kararın gerek-
                        çesinin nasıl demokratik meşruiyetin temel eylemini oluşturabileceği muğ-
                             224
                        laktır.
                            (3)  Gerekçelendirme Yükümlülüğünün Kuvvetler Ayrılığı
                                İlkesinden Türetilmesi, Md. 20 II 2 GG

                            Buna ek olarak, gerekçe yükümlülüğü, karşılıklı kontrol edilebilir-
                        lik amacıyla, md. 20 II 2 GG’de belirtilen kuvvetler ayrılığı ilkesinden
                        de  kaynaklanabilir.  Devlet  erkinin  yasama,  yürütme  ve  yargı  olarak
                        temelde  birbirlerinden  bağımsız  alanlara  bölünmesi,  genel  olarak
                        “devletin  iktidarının  birey  karşısında  dengelenmesine”, 225   “devletin
                        rasyonel örgütlenmesine” 226  ve devlet gücünün daha iyi denetlenmesi-
                        ne 227  hizmet etmeyi amaçlamaktadır. 228





                        223   Ayrıca bkz. Eckhold-Schmidt, Legitimation durch Begründung, s. 17.
                        224   Brink, Über die richterliche Entscheidungsbegründung, 1999, s. 64 vd.
                        225   Ayrıca BVerfGE 9, 268, 279 vd.; 67, 100, 130; Jarass/Pieroth-Jarass, md. 20
                            para. 15.
                        226   BVerfGE 68, 1, 86.
                        227   Ayrıca bkz. BVerfGE 7, 183, 188.
                        228   Genel olarak kuvvetler ayrılığının işlevi ile ilgili olarak, Dreier-Schulze-Fielitz,
                            md. 20 (Hukuk Devleti), para. 63.

                                                                                        435
   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442