Page 418 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 418

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        maktadır. 156  Bu dayanak ilişkisi, nihai olarak ancak kararın gerekçe-
                        lendirilmesiyle kanıtlanabilir.

                            c)  Gerekçelendirme Yükümlülüğünün Devletin Hedeflerine
                                İlişkin Düzenlemelerden Türetilmesi

                            Gerekçelendirme  yükümlülüğünün  türetilebileceği  anayasal  hü-
                        kümler kategorisinde son olarak, (özellikle md. 20 GG’de düzenlenen)
                        genel devlet hedeflerine yönelik hükümler veya devlet yapısına yöne-
                        lik  prensipler  gündeme  gelir. 157   Burada  “yargı  yetkisini  belirleyen
                        normlar” olarak anılan hükümlerin 158  aksine, devletin hedeflerine yö-
                        nelik  hükümlerden  türetilen  gerekçelendirme  yükümlülüğü,  ilke  ola-
                        rak tüm kamu otoritesi için, özellikle de yargı organının hukuku uygu-
                        lamak  noktasında  onunla  benzer  şekilde  faaliyet  gösteren  yürütme
                        organı için de geçerlidir. Ayrıca, md. 20 GG kapsamında yer alan yü-
                        kümlülüklerin veya güvencelerin, md. 79 III GG’de düzenlenen ebedi-
                        lik garantisi kapsamında değerlendirileceği dikkate alınmalıdır.

                            (1)  Gerekçelendirme Yükümlülüğünün Hukuk Devleti
                                İlkesinden ve Unsurlarından Türetilmesi, Md. 20 I, III GG

                            Gerekçelendirme zorunluluğunun en bariz dayanağı hukuk devleti
                        ilkesidir. Bununla birlikte, bu ilkeyle iştigal etmek, hukuk devleti kav-
                        ramının karmaşık olduğu kadar yanardöner olması – bazen aynı hiza-






                        156   “İşlevsel kuvvetler ayrılığının” bu yönü hakkında ayrıca bkz. aşağıda s. 435 vd.
                        157   Devlet hedeflerinin belirlenmesi mi yoksa (cumhuriyet, demokrasi vb. statüsü
                            yalnızca bir hedef değil, aynı zamanda zaten mevcut olduğu için) yapısal ilke
                            kavramının mı tercih edilmesi gerektiği meselesi, özellikle de mevcut sorun ba-
                            kımından da bir anlam ifade etmediği için, burada karara bağlanmalıdır. Ancak
                            – çoğu zaman olduğu gibi – aracı bir anlayışla bu olmalıdır, zira ulaşılan devlet
                            yapısı sadece korunmakla kalmamalı,  aynı zamanda gelecekteki gelişmelerde
                            yol gösterici bir ilke olarak da daima göz önünde bulundurulmalıdır.
                        158   Söz konusu tartışma için bkz. s. 406 vd.

                        416
   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423