Page 413 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 413
Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler
kararın klasik anlamda gerekçelendirilmesinde değil, karar alma süre-
cinin buna karşılık gelen belgelendirme çalışmasında sağlanmalıdır. 140
(c) Kanuna bağlılık ilkesinden hareketle gerekçelendirme yüküm-
lülüğünün varlığını kabul eden yukarıdaki yaklaşımlar onaylanmalıdır.
“Normun uygulandığının” ispatı ancak kararın gerekçesi aracılığıyla
sağlanabilir. Dayanak gösterilen normlar, olayda uygulanan (yasal)
düzenlemelerdeki basit listeden okunabilirse 141 “bunların uygulanıp
uygulanmadıkları” ve “nasıl” uygulandıkları hususu yalnızca karar
gerekçelerinden anlaşılabilir. Her ne kadar yukarıda md. 3 I GG ile
bağlantılı olarak, yargıya yönelik eşitliğin sağlanması için öngörülen
gereklilikler öncelikle “yöntemlerin eşitliğine ilişkin temel hakka”
yansıtılmışsa da, 142 kanuna bağlılık ilkesi, yalnızca yasaların uygu-
lanmasını değil, aynı zamanda (daha ayrıntılı biçimde) “doğru” uygu-
lanmalarını gerektirir. 143
Bunun ciddiye alınması durumunda ve hükmün uygulanmasının
dolayısıyla uygulamada hâkimin kanunla bağlı olmasının yalnızca katı
bir tümdengelime-kıyasa dayalı akıl yürütme olarak tanımlanamaması
gerçeği karşısında, Brink’in anayasal gerekçelendirme yükümlülüğü-
nün kökeni olarak kanuna bağlılık ilkesine karşı ileri sürdüğü itiraz,
ikna etme gücünü kaybeder: Brink, bilhassa “günümüz metodolojik
anlayışına göre (...) kanuna bağlılık ilkesinin ancak “kararların, kanu-
140 Ayrıca bkz. Lücke, Begründungszwang und Verfassung, s. 45, ayrıca dn. 11
karşıt görüşe (dışarıya yönelik gerekçelendirme yükümlülüğüne) atıfta bulu-
nulmuştur. Lücke kanuna bağlılığa, dışa dönük bir gerekçelendirme yükümlü-
lüğü için de bir anlam atfetmektedir, bu yükümlülüğün sadece bir “nobile offi-
cium (saklı nesafet ilkesi)” değil, gerçek bir yükümlülük olduğu açıktır. Bkz.
a.g.e. s. 46.
141 Böyle bir listeyi, gerekçelendirme sorularına ilişkin ayrıntılı düzenlemeler
içeren StPO, § 267 III 1 öngörmektedir.
142 Ayrıca bkz. yukarıda s. 394 vd.
143 Ayrıca bkz. Kanuna bağlılığın belirli bir argümantasyon kültürü bağlamında
göreli bir makullükte ölçülebilir olması gerektiği fikri üzerine, Christensen,
Was heißt Gesetzbindung?.
411