Page 411 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 411

Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler

                            (3)  Gerekçelendirme Yükümlülüğünün Md. 20 III GG ile
                                Bağlantılı Olarak Md. 97 I GG Kapsamındaki Kanuna
                                Bağlılık Postülasından Türetilmesi

                            (a) Md. 97 I GG, sadece hâkimin nesnel bağımsızlığını değil, aynı
                        zamanda – bir dereceye kadar hem karşıtlık oluşturarak hem de söz
                        konusu bağımsızlığın temel koşulu olan 131  – kanuna bağlılığı öngör-
                        mektedir. Öğretide, (ayrıca) hâkimin kanunla bağlı olması ilkesi, md.
                        20 III GG genel düzenlemesi bağlamında öncelikli biçimde incelen-
                        mektedir. 132  Bununla birlikte, md. 97 I GG şüphesiz yargı konusunu
                        ilgilendiren bir normdur. Bu nedenle, kanuna bağlılık ilkesinin burada
                        “yargı yetkisini belirleyen düzenlemeler” başlığı altında konumlandı-
                        rılması oldukça uygundur. Bu noktada kanuna bağlılığa ilişkin genel
                        mülahazalar da kısmen dikkate alınabilir: 133
                            (b) Lücke, kanuna bağlılığın içeriğini, 134  sonucu açısından “bağla-
                        yıcı nitelikteki normlarla uyumlu ve doğru kararlar verme” yükümlü-
                        lüğü olarak tanımlar 135 . Kararların normlara uygun olması; yani yargı



                        131   Ayrıca  bkz.  Christensen,  Was  heißt  Gesetzesbindung?,  s.  19  (“tamamlayıcı
                            ilkeler”).
                        132   Örneğin, mevcut bağlamda Brink, Über die richterliche Entscheidungsbegrün-
                            dung, 1999, s. 59 vd., oysa md. 97 f. I GG’den sadece yargı bağımsızlığı ile il-
                            gili olarak bahsedilmektedir, ayrıca bkz. s. 65 vd.; Lücke, Begründungszwang
                            und Verfassung, s.40 vd.; 89. Sachs-Sachs’a göre, md. 20 para. 119 ve Sachs-
                            Detterbeck, md. 97 para. 11, 12, md. 97 f. I GG, bir kez daha, md. 20 III GG’de
                            daha önce belirtilen kanuna bağlılığın “özel bir vurgusunu” içermektedir.
                        133   Bu  bakımdan  md.  20  III  GG’den  farklı  –  genellikle  belirsiz  görünen,  ancak
                            rastlantısal olmayan (ayrıca bkz. Christensen, Was heißt Gesetzesbindung?, s.
                            291 vd.) ifadeye dayalı olarak – burada kanuna bağlılığa ek olarak ortaya konan
                            “hukuka” bağlılığın nasıl anlaşılacağını daha ayrıntılı olarak tartışmaya gerek
                            yoktur. Özellikle md. 20 III GG ile ilgili olarak aşağıda s. 307 vd.
                        134   Ayrıca  bkz.  “kanunen  bağlayıcı”  (“Bindung  durch  das  Gesetz”)  ve  “kanuna
                            bağlılık” (“Bindung an das Gesetz”) arasındaki ayrımla tanımlanabilecek ka-
                            nunun bağlayıcılığı (Gesetzesbindung) hk.: Christensen, Was heißt Gesetzbin-
                            dung?, s. 19.
                        135   Lücke, Begründungszwang und Verfassung, s. 40.

                                                                                        409
   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416