Page 415 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 415

Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler

                            Bu bilgi, Lücke’nin (hukuki sorunun) “eksik ve hataya elverişli”
                        vakalara ilişkin sınırlamasını relativize etmektedir. Hukuki bir sorun
                        üzerine anlaşmazlığın ortaya çıktığı hemen hemen hiçbir durum, norm
                        metinlerin  birbirine  bağlanma  olanaklarının  yukarıda  belirtilen  kap-
                        samı göz önüne alındığında, norm uygulamasının belgelendirilmesin-
                        den vazgeçilebilecek kadar basit ve hatasız değildir.

                            Daha ziyade,  kural-istisna-ilişkisi tersine çevrilmiştir:  Sadece  is-
                        tisnai olarak bu gibi durumlarda normlar o kadar dar bir şekilde for-
                        müle edilmiştir ki, farklı bir anlayış mümkün görünmemektedir. Son
                        olarak, Lücke’nin gerekçelendirme yükümlülüğünü, devletin iç işleyi-
                        şine  yönelik  bir  yükümlülük  olarak  sınırlaması  ikna  edici  değildir.
                        Bunun md. 20 III GG’den çıkarılması durumda, gerekçelendirme yü-
                        kümlülüğünün bir kaynağının da ilgili kişilerin temel haklarında gö-
                        rülmesi  ve  bunun  uygun  olup  olmadığı  tartışılmaktadır. 148   Bununla
                        birlikte, her halükârda devletin öz denetimini düzenleyen norm olarak
                        md.  20  III  GG’nin  özelliğine  dair  genel  değerlendirmeler,  md.  97  I
                        GG bakımından geçerli değildir: 149  Kuşkusuz, hüküm aynı zamanda,
                        bir bakıma, yargı için örgütlenmeye yönelik bir normdur; bu hüküm,
                        zaten yürürlükte olan ZPO ve StPO’a göre kararın gerekçelendirilme-
                        sinin anayasal koyucuların teamülleri bağlamında da anlaşılabilir. Bu
                        nedenle özel normda yargının kanuna bağlı olması ilkesinden gerekçe-
                        lendirme  yükümlülüğünün  türetilmesi,  ilgili  kişilere  (kısaca  kamu-
                        ya 150 ) yönelik ve yargı açısından gerekçenin bir biçimini oluşturur.



                        148   Lücke, yan yana gördüğü farklı içe ve dışa dönük gerekçelendirme yükümlülük-
                            leri arasında ayrım yapar ve sonuç olarak, burada savunulan görüşten çok farklı
                            bir sonuca varmaz.
                        149   Lücke, Begründungszwang und Verfassung, s. 45, md. 20 III GG’e atıfta bulu-
                            nur, ancak aynı zamanda açıkça içtihatlardan da bahseder.
                        150   Hem ZPO hem de StPO, en azından kısa bir gerekçeyle kararın kamuya açık-
                            lanmasını düzenler, bkz. §§ 268 II 2 StPO, 311 III ZPO. Yargılamanın aleniliği,
                            yargının temel bir özelliğidir, olağan mahkemeler için bkz. §§ 169 vd. GVG,
                            338 No. 6 StPO, 551 No. 6 ZPO.

                                                                                        413
   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420