Page 405 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 405

Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler

                        için, mümkün  olduğunca  dikkate  alınması  gerektiği  gerçeğini  değiş-
                        tirmez.      Pragmatik  yargılamanın,  kararın  ilgi  düzeyinin  bir  parçası
                        olarak kabul edilmesiyle gerekçelendirme faaliyeti, md. 103 I GG’nin
                        uygulanması için (sadece arzu edilen olarak görülmeyip aynı zaman-
                        da) ilkesel olarak vazgeçilmezdir.

                            (5)  Gerekçelendirme Yükümlülüğünün Etkin Hukuki
                                Koruma Garantisinden Türetilmesi, Md. 19 IV GG

                            Gerekçelendirme yükümlülüğü ile bağlantılı olarak daha ayrıntılı
                        olarak ele alınması gereken temel haklara ilişkin son durum, md. 19
                        IV 1 GG’de düzenlenen etkin hukuki koruma garantisidir. Buna göre,
                        kamu gücü tarafından hakları ihlal edilen kişi, hukuki yollara başvura-
                        bilir. Tabii ki hukuki yollara başvuru güvencesinin sağlanabilmesi için
                        hukuki  yolun  sadece  “açık  olması”  değil,  aynı  zamanda  (somut  du-
                        rumda  daha  ayrıntılı  belirlenecek  şekilde)  etkili  olması  gerekir.  Bu-
                        nunla birlikte gerekçe, kişinin söz konusu kanun yolunun (Rechtsmit-
                        tel)  başarıya  ulaşma  ihtimaline  ilişkin  öngörüde  bulunabilmesi  (ve
                        böylece etkinliği azaltan yargılama giderleri riskinin düşürülmesi) için
                        ve  aynı  zamanda  temyiz  yargılamasında  argümantasyonun  temelini
                        oluşturduğundan gereklidir. Bu sebeple, md. 19 IV GG kapsamında,
                        en  azından  ilk  bakışta  gerekçelendirme  yükümlülüğünün  bulunduğu
                        sonucuna varılabilir. 119

                            Bununla birlikte, söz konusu yükümlülüğün kapsamı bilinmemek-
                        tedir. Bu da, md. 19 IV GG’nin kapsamı, daha somut ifadeyle md. 19
                        IV GG’deki kamu gücü kavramının belirlenmesi ile ilgilidir. Baskın
                        görüş, md. 1 1 III GG uyarınca tüm kamu otoritesinin kapsamlı temel
                        haklarla  bağlılığının  usuli  güvencesi  olan  md.    93  I  Nr.  4a  GG’den
                        farklı olarak md. 19 IV GG anlamında “kamu gücü” kavramının yargı





                        119   Ayrıca, prensip olarak, BVerfGE 50, 287, 289; ayrıca zaten Ε 6, 32, 44. Ayrıca
                            bkz. Lücke, Begründungszwang und Verfassung, s. 53.

                                                                                        403
   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410