Page 405 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 405
Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler
için, mümkün olduğunca dikkate alınması gerektiği gerçeğini değiş-
tirmez. Pragmatik yargılamanın, kararın ilgi düzeyinin bir parçası
olarak kabul edilmesiyle gerekçelendirme faaliyeti, md. 103 I GG’nin
uygulanması için (sadece arzu edilen olarak görülmeyip aynı zaman-
da) ilkesel olarak vazgeçilmezdir.
(5) Gerekçelendirme Yükümlülüğünün Etkin Hukuki
Koruma Garantisinden Türetilmesi, Md. 19 IV GG
Gerekçelendirme yükümlülüğü ile bağlantılı olarak daha ayrıntılı
olarak ele alınması gereken temel haklara ilişkin son durum, md. 19
IV 1 GG’de düzenlenen etkin hukuki koruma garantisidir. Buna göre,
kamu gücü tarafından hakları ihlal edilen kişi, hukuki yollara başvura-
bilir. Tabii ki hukuki yollara başvuru güvencesinin sağlanabilmesi için
hukuki yolun sadece “açık olması” değil, aynı zamanda (somut du-
rumda daha ayrıntılı belirlenecek şekilde) etkili olması gerekir. Bu-
nunla birlikte gerekçe, kişinin söz konusu kanun yolunun (Rechtsmit-
tel) başarıya ulaşma ihtimaline ilişkin öngörüde bulunabilmesi (ve
böylece etkinliği azaltan yargılama giderleri riskinin düşürülmesi) için
ve aynı zamanda temyiz yargılamasında argümantasyonun temelini
oluşturduğundan gereklidir. Bu sebeple, md. 19 IV GG kapsamında,
en azından ilk bakışta gerekçelendirme yükümlülüğünün bulunduğu
sonucuna varılabilir. 119
Bununla birlikte, söz konusu yükümlülüğün kapsamı bilinmemek-
tedir. Bu da, md. 19 IV GG’nin kapsamı, daha somut ifadeyle md. 19
IV GG’deki kamu gücü kavramının belirlenmesi ile ilgilidir. Baskın
görüş, md. 1 1 III GG uyarınca tüm kamu otoritesinin kapsamlı temel
haklarla bağlılığının usuli güvencesi olan md. 93 I Nr. 4a GG’den
farklı olarak md. 19 IV GG anlamında “kamu gücü” kavramının yargı
119 Ayrıca, prensip olarak, BVerfGE 50, 287, 289; ayrıca zaten Ε 6, 32, 44. Ayrıca
bkz. Lücke, Begründungszwang und Verfassung, s. 53.
403