Page 393 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 393

Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler

                        içtihadı  doğrultusunda  bir  “obje  formülü”  geliştirilmiştir.  Buna  göre
                                                                77
                        insan, onuru sebebiyle araçsallaştırılamaz  veya “prensipte özne nite-
                                                                                    78
                        liğini sorgulayacak” şekilde “salt bir obje” olarak ele alınamaz.
                            Buradan  hareketle,  gerekçelendirilmemiş  bir  karar,  muhatabını
                        yalnızca  söz  konusu  emri  uygulayan  biri  konumuna  indirgeyeceği
                        için, doğrudan insan onurunun korunması esasından anayasal bir ge-
                        rekçelendirme  yükümlülüğü  türetilmeye  çalışılır.    Örneğin  Kopp
                        (idarenin  kararları  için  ve  aynı  zamanda  mahkeme  kararları  için  de
                        geçerli olan) bir belirlemede bulunur: “Gerekçelendirme zorunluluğu
                        (Begründungszwang),  vatandaşın  yargılamadaki  konumunun  kaçınıl-
                        maz  bir sonucudur  (...) İdarenin (...) herhangi bir açıklama veya ge-
                        rekçe göstermeksizin karar verebilmesi, kişinin kendisinin ve onuru-
                                                             79
                        nun göz ardı edilmesi anlamına gelir.”  Monografisinde Lücke, özel-
                        likle aleyhe kararlarında  gerekçelendirme zorunluluğunu obje formü-
                                               80
                        lüne dayandırır, çünkü aksi takdirde devlet, vatandaşına yönelik  “ey-
                        lemleri için bir açıklama yapmamış”  ve vatandaşın bunları “‘otorite-
                                                           81
                        nin  derhal  müdahalesi  uğruna’  yani  devletin  ilgili  kişiler  üzerindeki
                                                                                     82
                        gücü nedeniyle kabul edeceği beklentisiyle” hareket etmiş olur.



                            1993, 98 buna ilişkin aynı zamanda Christensen/Jeand’Heur, Der große Wurf,
                            in: Jura 1994, 327 vd.
                        77    Ayrıca bkz. BVerfGE 45, 187, 228.
                        78    Ayrıca bkz. BVerfGE 50, 166, 175; 87, 209, 228; Jarass-/Pieroth-Jarass, md.
                            1, para. 4.
                        79    Kopp, Verfassungsrecht und Verwaltungsverfahrensrecht, 1971, 16 vd., 47.
                        80    Bu bağlamda, her hâlükârda hukuk davalarında, her kazananın aynı zamanda
                            bir kaybedenle karşı karşıya kalmasından, herhangi bir kararın bir vatandaş için
                            külfet yükleyici bir niteliğe sahip olduğu dikkate alınmalıdır.
                        81    Bu ifade, elbette, totolojik olarak ortaya çıkar ve bu husus, “gerekçenin” “açık-
                            lamayı” ikame etmesi durumunda anlaşılır olacaktır.
                        82    Lücke, Begründungszwang und Verfassung, s. 75 vd., aynı zamanda 119. dip-
                            notta insan onurunun ihlalini tanımlamak için ‘yetkililer tarafından derhal’ ya-
                            pılan muamelenin dikkate alındığı BVerfG kararlarını da ortaya koymaktadır.

                                                                                        391
   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398