Page 390 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 390

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        duklarında başarılı olurlar. Böyle bir başarı modeli, hukuk devleti il-
                        kesi çerçevesinde oluşan, yönteme ilişkin normlar oluşturabilir.  Mah-
                        kemelerden kanunu istikrarlı ve öngörülebilir bir şekilde uygulamaları
                        beklenmektedir. Odak noktası burasıdır. Ancak fosilleşme riskini ön-
                        lemek adına, daha küçük bir karşıt ağırlık, somut olay adaletinin (sağ-
                        lanması) gerekliliğinde yatmaktadır. Bu temel gereklilik, etkili hukuki
                        koruma güvencesi, mahkemelerin gerekçelendirme yükümlülüğü, hu-
                        kuki dinlenilme hakkının güvencesi vb. gibi çok sayıda özel hükümle
                        desteklenmektedir.  Anayasanın  hükümlerinden  (özellikle  yargısal)
                        gerekçelendirmeye dair ne gibi gerekliliklerin çıkarılabileceği hususu
                        aşağıda ayrıntılı olarak incelenecektir:

                            2.  Anayasanın Yönteme İlişkin Normları

                                                            69
                            Anayasa dahi mahkemenin genel  gerekçelendirme yükümlülüğü
                        hakkında açık hükümler içermemektedir. Bununla birlikte, bir yandan
                        girişte kısaca özetlenen gerekçelendirmeye ilişkin sorunların uygula-
                        madaki önemi ve diğer yandan keyfi, kanıtlanmamış veya sadece gö-
                        rünüşte  gerekçelendirilmiş  yargı  kararlarının  ortaya  çıkma  tehlikesi,
                                70
                                                 71
                        öğretide   ve  BVerfG’nin   içtihatlarında  gerekçelendirme  yükümlü-
                        lüğünün, doğrudan anayasadan kaynaklanan bir gereklilik olarak ko-
                        numlandırılması noktasında farklı girişimlere yol açmıştır.   Aşağıda


                        69    Md. 104 III 1 GG, hürriyetten yoksun kılma (Freiheitsentziehung) kararını özel
                            – fakat içerik açısından ayrıntılı olarak somutlaştırmamakla birlikte – bir gerek-
                            çelendirme  yükümlülüğü  getirmektedir.  Bununla  birlikte,  bu  özel  hükümden,
                            özel bir durum için (bu noktadaki hassasiyet, kanunun genel sınırlama sebeple-
                            rine ek olarak ortaya çıkan md. 104 I 1 GG’deki özel sınırlama sebepleri kap-
                            samında zaten açıkça görülmektedir) genel bir gerekçelendirme yükümlülüğü
                            hiçbir şekilde çıkarılamaz (benzer şekilde bir değerlendirme için Brink, Über
                            die richterliche Entscheidungsbegründung, s. 46).
                        70    Ayrıca özellikle aşağıdaki dipnotta belirtilenlere ek olarak bkz. Lücke, Begrün-
                            dungszwang  und  Verfassung;  ayrıca,  örneğin,  Brüggemann,  Die  richterliche
                            Begründungspflicht, s. 109 vd.; temsil edilen farklı görüşlerin güncel listesini
                            sunar Brink, Über die richterliche Entscheidungsbegründung, s. 46 vd.
                        71    Örneğin bkz., BVerfGE kararları 40, 276, 286; 55, 205, 206.

                        388
   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395