Page 386 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 386

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                                                                                59
                        sağlayan  koşullar  olarak  belirleneceği  sorusuyla  ilgilidir .  Gadamer
                        bunu şu şekilde ifade eder: “Aslında bir yöntem önermiyorum, sadece
                                                 60
                        ne olduğunu açıklıyorum” .
                            Bununla birlikte, normatif araç, Gadamer’in hermeneutik anlayı-
                                                    61
                        şından  tamamen  dışlanamaz .  Gadamer,  anlamanın  her  zaman  ve
                        zorunlu olarak yorumlayıcının ön yargılarına ve anlamsal beklentileri-
                        ne bağlı olduğunu vurgulasa da “doğru anlamaya hizmet eden haklı ön
                        yargılar” ile “yanlış anlamaya yol açan” haksız ön yargılar  arasında
                                                                  63
                                         62
                        ayrım yapmalıdır . Sadece “meşru anlam”  sonucunda, bir gösterge
                        dizisinin anlaşılmasından söz edilebilir.
                            Gadamer’in ilkesel düşünüşü sayesinde iki şey açıklığa kavuşur:
                        Birincisi,  anlama  kuralları,  anlamanın  konusundan  bağımsız  olarak
                        keyfi olarak belirlenebilen sanat kuralları değildir. Öte yandan bir an-
                        lama, az ya da çok meşru olarak değerlendirilecekse, o zaman norma-
                        tif  bir  bileşen  vazgeçilmez  olacaktır.  Anlamanın  değerlendirilmesi,
                        hukuki  uyuşmazlıktaki  sorunu  teşkil  eder.  Çünkü  bu  bir  eksiklikten
                        değil, anlamanın zenginliğinden kaynaklanır. Mahkemede tartışan her



                        59    Ayrıca bkz. Gadamer, Wahrheit und Methode, 2. bs., 1965, s. XV, hermene-
                            utikle ilgili olarak şöyle der: “Kantçı terimlerle ifade ederek sorar: Anlamak na-
                            sıl mümkün olabilir?” ayrıca bkz. Ehmke, Prinzipien der Verfassungsinterpreta-
                            tion, in: Koch (ed.), Juristische Methode im Staatsrecht, 1977, s. 485 vd., 491;
                            Hruschka, Das Verstehen von Rechtstexten, 1972, s. 10 vd. Hukuk teorisi ve
                            hukuk  metodolojisi  ile  hermeneutiğin  eşitlenmesine  karşı:  Friedrich  Müller,
                            Strukturierende  Rechtslehre,  1984,  s.  241  vd.;  Larenz,  Methodenlehre  der
                            Rechtswissenschaft, 5. bs., 1983, s. 233, 236.
                        60    Gadamer, Wahrheit und Methode, 2. bs., 1965, s. 483.
                        61    Bu  bağlamda  bkz.  Hans-Wilhelm  Schünemann,  Sozialwissenschaften  und  Ju-
                            risprudenz,  München  1976,  s.  48,  “uygun  anlama”nın  (adäquates  Verstehen)
                            koşullarından söz eder.
                        62    Gadamer, Wahrheit und Methode, 2. bs., 1965, s. 282.
                        63    Ayrıca bkz. Gizbert-Studnicki, Das hermeneutische Bewußtsein der Juristen, in:
                            Rechtstheorie 1987, s. 344 vd., 354: “Yorumlamadan bahsetmek için, ‘meşru’
                            olan ve meşruiyet iddiası ileri süremeyen anlamların olduğunu varsaymak ge-
                            rekir. Bir metnin meşru anlam kavramı olmadan, yorumundan söz edilemez”.

                        384
   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391