Page 375 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 375

Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler

                        çalışan bir saat tam zamanı gösterir ve iyi eğitilmiş fok balığı, sanatına
                        dair  hatasız  gösteriler  sergiler,  ancak  bunları  yine  de  ‘akıllı’  olarak
                        nitelendirmeyiz. Bu terimi, eylemlerinden sorumlu olanlar için sakla-
                        rız.  Böylelikle  akıllı  olmak  sadece  belirli  kriterleri  yerine  getirmek
                        değil, aynı zamanda bunları uygulamak anlamına gelir; eylemlerini iyi
                        düzenlemek,  sadece  iyi  düzenlenmiş  olmakla  yetinmemek  anlamına
                              27
                        gelir.”
                            Bu  ölçütlerin  ne  olduğu  sorusuna  mümkün  olduğunca  “akıllıca”
                        bir cevap bulmak, pratik teorisinin görevidir. Duruma göre bu, konu
                        hakkında  daha  fazla  bilgi  edinme  gereksiniminden  kaynaklanmakta-
                        dır.  Örneğin,  süreci  güvence  altına  almak  için,  hataları  tanımak  ve
                        önlemek isteriz veya belirli amaçlar ve hedefler için en doğru şekilde
                        nasıl ilerleyeceğimiz üzerine kafa yorarız. Kısacası eylemlerimiz, ne
                        kadar  dikkatlice  gerçekleşmiş  olurlarsa  olsunlar,  bunları  “yeniden
                        gözden  geçirmek”,  eleştirmek  ve  davranışımızı  açıklanabilir  kılmak
                        isteriz.
                            Hukuk  pratiğinde,  her  iki  bakış  açısı  da  bir  rol  oynar:  “Kendimizi-
                        açıklanabilir-kılmak” ve bir eylemi eleştirmek. Açıklanabilir-kılmak, meşru-
                        laştırma işlevi vurgulandığı sürece, hukuki karar gerekçesinin temel görevi-
                        dir. Eylem eleştirisi için bir ön koşul olarak pratiğin teorisi, davaya bakan
                        mahkemelerin hükmü kurmada az beceri göstermekle suçlandığı kanun yo-
                        lunda  belirleyicidir.  Bu  bakış  açısı  keza  sınavlarda  da  açıkça  somutlaşır:
                                                                 
                        Uygulamadaki kanun yolundan (Instanzenzug)  daha kritik bir şekilde, sına-
                        va giren kişi bazen sınavı okuyan kişi tarafından, “temelde doğru” sonuca
                        varmış olsa da hukuki çalışma yöntemine hâkim olmamakla ve dolayısıyla
                        “yapamamış” olmakla suçlanır. Bu alan aynı zamanda, yeterli pratik beceri-




                        27    Ryle, Der Begriff des Geistes, 1969, s. 47 vd. “şaka yapmak ve anlamak, dilbil-
                            gisi açısından doğru konuşmak, satranç oynamak, balık tutmak veya argümante
                            etmek” gibi biraz daha günlük “uğraşılara” yönelik bakış açısıyla.
                            Çevirmen notu: Yargılama boyunca ilk derece ve üst derece mahkemeleri şek-
                            linde birden çok merciye başvurabilmeyi ifade eder.

                                                                                        373
   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380