Page 373 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 373

Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler

                        beceri ve bilgi arasındaki ilişki, genel teori veya kural ile kuralın “kul-
                        lanılması”,  somut  olaya  uygulanması  arasındaki  ilişki  örneğine  göre
                        değerlendirilemez.  Bu,  bilginin  kendi  rasyonel  yollarında  yönlendir-
                        meye  çalıştığı  akılcı  eylemin  önüne  geçmesi  anlamına  gelirdi.  Ryle
                        tarafından nitelendirilen ve bu ayrımıyla kritiğe maruz kalan “entelek-
                        tüel efsane”, eylemde bulunan kişi için ilk bakışta ne kadar akla yatkın
                        ve  gurur  okşayıcı  görünse  de  daha  yakından  incelendiğinde  bunun
                                              21
                        yanlış olduğu anlaşılır:  “Bu efsaneye göre, bir şey yapmak ve kişinin
                        düşüncelerinin  yaptığı  şeyde  olması,  daima  iki  şeyin  yapılmasıdır.
                        Birincisi,  belirli  uygun  önermeleri  veya  düzenlemeleri  göz  önünde
                        bulundurmak ve ikincisi, bu önermelerin veya düzenlemelerin emret-
                                                                                        22
                        tiklerini uygulamaya koymak. Önce biraz teori, sonra biraz pratik.”
                            Böyle bir kabule yalnızca “bir şeyi yapacak durumda olmayan bir
                        kişinin bir şeyi yapabilmesi deneyimi değil, aynı zamanda kişinin söz
                        konusu önermeye ilişkin bilgisini ifade edemediği ve hiçbir zaman söz
                        konusu ifadelerin açıkça farkında olmadığı deneyime karşı çıkar. Hat-
                        ta özel yetenek gerektiren öyle durumlar vardır ki, bu durumlarda söz
                                                                                 23
                        konusu önermeye ilişkin bilgiye hiç kimse sahip değildir.”  Her şey-
                        den önce, “entelektüel efsane”, tek başına en derin teorik bilginin bile,
                        düşünceyi gerçekten pratiğe “dönüştürmek” için buna uygun hareket
                        edeceğimize dair güvence verememesi itibariyle kritik edilebilir.
                            Hukuk alanında, özel eğitmenlerden oluşan bir mesleki grup, bu makası
                        kapatmaktan ve özenle yerleştirilmiş tüm dogmatik bilgileri, çok fazla alın
                        teri dökerek somut olayın işlenmesi becerisiyle uzlaştırmaktan geçmektedir.
                        Hukuk öğrencisi, iyi sınav notlarıyla, sonuca ulaşmak için ne yapması gerek-


                        21    Ayrıca bkz. Ryle, Der Begriff des Geistes, 1969, s. 30 vd. Ayrıca Kemmerling,
                            Gilbert Ryle: Können und Wissen, in: Speck (ed.), Grundprobleme der großen
                            Philosophen. Philosophie der Gegenwart III, 1984, s. 127 vd., 137 vd.
                        22    Ryle, Der Begriff des Geistes, 1969, s. 32.
                        23    http://www.phillex.de/wisshow.htm.  Buraya  dair  ayrıca  bkz.  Kemmerling,  Gilbert
                            Ryle: Können und Wissen, in: Speck (ed.), Grundprobleme der großen Philo-
                            sophen. Philosophie der Gegenwart III, 1984, s. 127 vd., 137 vd.

                                                                                        371
   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378