Page 374 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 374

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        tiği konusunda uzun uzadıya düşünmeden olayı çözebileceğini kanıtladığın-
                        da,  eğitmen  gururlanır.  Öğrencisi  tüm  yaratıcı  ve  zihinsel  gücünü,  sadece
                        entelektüel bir simülasyon oyunu olarak değil, akılcı bir faaliyet olarak hü-
                                                    24
                        küm sürecine yoğunlaştırabilir.  Öğrencinin bilgisi “ete kemiğe bürünmüş-
                        tür”. (Bilgisi) becerisinde, gerçeklerle başa çıkmadaki virtüözlüğünde, vaka-
                        larda  ve  norm  metninde  çözümlenmiştir.  Ve  (hukukçu)  adayı  için  geçerli
                        olan şey – görüldüğü gibi – tam bir hukukçu için, evleviyetle geçerlidir.

                            Bu noktada, “hakiki”, mutlak beceri, sadece “gerçek” Know-how
                        kendini gösterir. Beceri, pratikte “nasıl yapılacağını bilmek” şeklinde
                        sui  generis  (kendine  özgü)  bir  bilgiyi  ifade  eder.  Beceri  ve  bilgi  ne
                        aynıdır  ne  de  birbirine  indirgenebilir.  Pratik  beceri,  teorik  bilgiden
                        türetilemez. Aklı başında (bir şeyi) yapabilme, bilgiye ihtiyaç duymaz.
                        Bu, kendi başına yeterli bir bilgidir.
                            Beceri, somut olayda yapılması gerekenleri yapmak, duruma göre
                        belirtilen,  gerekli  ve  tavsiye  edilenleri  yapma  yeteneği  ve  ustalığın-
                           25
                        dan  başka bir şey değildir. “Birinin bir şey yapabilmesi – az ya da
                                                          26
                        çok  akıllıca  yapılabilecek  bir  şey”   –  hukuki  olay  çözümü,  hukuki
                        soruların işlenmesi, dilekçelerin hazırlanması, davanın açılması veya
                        kararın açıklanması gibi “eğer birisi bu faaliyetleri sürdürüyorsa” “o
                        zaman genellikle bunları iyi, yani doğru, düzenli ve başarılı bir şekilde
                        yerine getirmesi demektir. Faaliyetleri belirli bir seviyeye ulaşır veya
                        belirli  kriterleri  karşılar.  Ama  hepsi  bundan  ibaret  değildir.  Doğru




                        24    Buna  göre,  akıl  ve  bilginin  tanımlanmasına  karşı  bkz.  Kemmerling,  Gilbert
                            Ryle: Können und Wissen, in: Speck (ed.), Grundprobleme der großen Philo-
                            sophen. Philosophie der Gegenwart III, 1984, s. 127 vd., 141 vd. “Aklın kulla-
                            nılması” üzerine ayrıntılı olarak bkz. Ryle, Der Begriff des Geistes, 1969, s. 54
                            vd.
                        25    Akılcı eyleme yönelik bir eğilim olarak beceri üzerine ayrıntılı olarak Ryle, Der
                            Begriff des Geistes, 1969, s. 47 vd.
                        26    Ayrıca bkz. Kemmerling, Gilbert Ryle: Können und Wissen, in: Speck (ed.),
                            Grundprobleme der großen Philosophen. Philosophie der Gegenwart III, 1984,
                            s. 127 vd., 147.

                        372
   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379