Page 374 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 374
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
tiği konusunda uzun uzadıya düşünmeden olayı çözebileceğini kanıtladığın-
da, eğitmen gururlanır. Öğrencisi tüm yaratıcı ve zihinsel gücünü, sadece
entelektüel bir simülasyon oyunu olarak değil, akılcı bir faaliyet olarak hü-
24
küm sürecine yoğunlaştırabilir. Öğrencinin bilgisi “ete kemiğe bürünmüş-
tür”. (Bilgisi) becerisinde, gerçeklerle başa çıkmadaki virtüözlüğünde, vaka-
larda ve norm metninde çözümlenmiştir. Ve (hukukçu) adayı için geçerli
olan şey – görüldüğü gibi – tam bir hukukçu için, evleviyetle geçerlidir.
Bu noktada, “hakiki”, mutlak beceri, sadece “gerçek” Know-how
kendini gösterir. Beceri, pratikte “nasıl yapılacağını bilmek” şeklinde
sui generis (kendine özgü) bir bilgiyi ifade eder. Beceri ve bilgi ne
aynıdır ne de birbirine indirgenebilir. Pratik beceri, teorik bilgiden
türetilemez. Aklı başında (bir şeyi) yapabilme, bilgiye ihtiyaç duymaz.
Bu, kendi başına yeterli bir bilgidir.
Beceri, somut olayda yapılması gerekenleri yapmak, duruma göre
belirtilen, gerekli ve tavsiye edilenleri yapma yeteneği ve ustalığın-
25
dan başka bir şey değildir. “Birinin bir şey yapabilmesi – az ya da
26
çok akıllıca yapılabilecek bir şey” – hukuki olay çözümü, hukuki
soruların işlenmesi, dilekçelerin hazırlanması, davanın açılması veya
kararın açıklanması gibi “eğer birisi bu faaliyetleri sürdürüyorsa” “o
zaman genellikle bunları iyi, yani doğru, düzenli ve başarılı bir şekilde
yerine getirmesi demektir. Faaliyetleri belirli bir seviyeye ulaşır veya
belirli kriterleri karşılar. Ama hepsi bundan ibaret değildir. Doğru
24 Buna göre, akıl ve bilginin tanımlanmasına karşı bkz. Kemmerling, Gilbert
Ryle: Können und Wissen, in: Speck (ed.), Grundprobleme der großen Philo-
sophen. Philosophie der Gegenwart III, 1984, s. 127 vd., 141 vd. “Aklın kulla-
nılması” üzerine ayrıntılı olarak bkz. Ryle, Der Begriff des Geistes, 1969, s. 54
vd.
25 Akılcı eyleme yönelik bir eğilim olarak beceri üzerine ayrıntılı olarak Ryle, Der
Begriff des Geistes, 1969, s. 47 vd.
26 Ayrıca bkz. Kemmerling, Gilbert Ryle: Können und Wissen, in: Speck (ed.),
Grundprobleme der großen Philosophen. Philosophie der Gegenwart III, 1984,
s. 127 vd., 147.
372