Page 372 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 372

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        kompleks ve sistematik bağlantılardan yoksun bırakılması gerektiğini
                                                    17
                        kabul etmek demek değildir.”
                            Ⅱ.  Beceri Bilgidir ve Ona İhtiyaç Duymaz: Nasıl Yapılacağını
                                ve Ne Olduğunu Bilmek

                            Beceri, bilgiden kaynaklanır ama tam olarak bilgi gibi bir şey de
                        değildir.  Gilbert  Ryle,  ilk  etapta  göze  çarpan  bu  gerilimi,  bir  şeyin
                        “nasıl  yapılacağını  bilmek”  (knowing  how)  ve  “o  şeyi  bilmek”
                                                                      18
                        (knowing  that)  arasındaki  ayrımda  çözmüştür.   Bu  farklı  terimler,
                        yalnızca analitik felsefenin standart terminolojisi haline gelmemiştir.
                        “Know-how”  ifadesi  burada  da  görüldüğü  gibi  yaygın  bir  ifadedir.
                        İşini sağlam ve yetkin bir şekilde yapan birinden, “zanaatından veya
                        işinden anlayan” birinden bahsederken, gerekli “Know-how” a sahip
                        olduğunu söyleriz.

                            Ustaca hareket etme becerisi ve yeteneği olarak böyle bir Know-
                        how, bilginin unsurlarını gösterir. “Hem yapabildiklerimizden hem de
                        bildiklerimizden  bahsederken  bunları  öğrendiğimizden,  araştırdığı-
                                                                                  19
                        mızdan, unuttuğumuzdan ve düşündüğümüzden söz ederiz.”  Bunun-
                        la birlikte bu beceri, tereddüt etmeden bilgiyle aynı kefeye konulamaz.
                        En azından bilgi deyince, Ryle’ın “knowing-that” olarak adlandırdığı
                                                                      20
                        teorik bir kavram anlaşılıyorsa, durum böyledir.
                            Beceriyi bilgiden kesin olarak ayırmakla, somut olayda nasıl iler-
                        leyeceğimiz hususunda ve eylemlerimiz için uygun stratejiler belirle-
                        me konusunda endişelendiğimiz inkâr edilmemelidir. Bununla birlikte,


                        17    Seiler, Höchstrichterliche Entscheidungsbegründungen und Methode im Zivil-
                            recht, 1991, s. 21.
                        18    Kökenine ilişkin Ryle, Knowing How and Knowing That, in: Proceedings of
                            the Aristotelian Society 46, 1945/46, s. 1 vd. Ayrıntılı olarak Ryle, Der Begriff
                            des Geistes, 1969, s. 26 vd.
                        19    Ryle, Der Begriff des Geistes, 1969, s. 30.
                        20    Bilgi kavramına ilişkin ayrıntılı olarak Craig, Was wir wissen können. Pragma-
                            tische Untersuchungen zum Wissensbegriff, 1993.

                        370
   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377