Page 372 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 372
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
kompleks ve sistematik bağlantılardan yoksun bırakılması gerektiğini
17
kabul etmek demek değildir.”
Ⅱ. Beceri Bilgidir ve Ona İhtiyaç Duymaz: Nasıl Yapılacağını
ve Ne Olduğunu Bilmek
Beceri, bilgiden kaynaklanır ama tam olarak bilgi gibi bir şey de
değildir. Gilbert Ryle, ilk etapta göze çarpan bu gerilimi, bir şeyin
“nasıl yapılacağını bilmek” (knowing how) ve “o şeyi bilmek”
18
(knowing that) arasındaki ayrımda çözmüştür. Bu farklı terimler,
yalnızca analitik felsefenin standart terminolojisi haline gelmemiştir.
“Know-how” ifadesi burada da görüldüğü gibi yaygın bir ifadedir.
İşini sağlam ve yetkin bir şekilde yapan birinden, “zanaatından veya
işinden anlayan” birinden bahsederken, gerekli “Know-how” a sahip
olduğunu söyleriz.
Ustaca hareket etme becerisi ve yeteneği olarak böyle bir Know-
how, bilginin unsurlarını gösterir. “Hem yapabildiklerimizden hem de
bildiklerimizden bahsederken bunları öğrendiğimizden, araştırdığı-
19
mızdan, unuttuğumuzdan ve düşündüğümüzden söz ederiz.” Bunun-
la birlikte bu beceri, tereddüt etmeden bilgiyle aynı kefeye konulamaz.
En azından bilgi deyince, Ryle’ın “knowing-that” olarak adlandırdığı
20
teorik bir kavram anlaşılıyorsa, durum böyledir.
Beceriyi bilgiden kesin olarak ayırmakla, somut olayda nasıl iler-
leyeceğimiz hususunda ve eylemlerimiz için uygun stratejiler belirle-
me konusunda endişelendiğimiz inkâr edilmemelidir. Bununla birlikte,
17 Seiler, Höchstrichterliche Entscheidungsbegründungen und Methode im Zivil-
recht, 1991, s. 21.
18 Kökenine ilişkin Ryle, Knowing How and Knowing That, in: Proceedings of
the Aristotelian Society 46, 1945/46, s. 1 vd. Ayrıntılı olarak Ryle, Der Begriff
des Geistes, 1969, s. 26 vd.
19 Ryle, Der Begriff des Geistes, 1969, s. 30.
20 Bilgi kavramına ilişkin ayrıntılı olarak Craig, Was wir wissen können. Pragma-
tische Untersuchungen zum Wissensbegriff, 1993.
370