Page 339 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 339

Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
                                        Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları

                        li  argümantasyon  düzeyine  (Argumentationsstand)  göre  geçerlidir
                        veya geçerli değildir.

                            4.  Görecilik ve Zoraki Rasyonellik Arasındaki Argümantatif
                                Geçerlilik

                            Söz konusu geçerlilik konsepti olgusal bir tartışma seviyesine yani
                        tartışma grubunun bilgi ve ilgi düzeyine bağlı olduğundan Wohlrapp,
                        konunun “göreciliğin özel düz bir varyantı” olarak eleştirilebileceğini
                        kabul eder. 471  Wohlrapp, ayrıca bu bağlamda argümantatif geçerliliğin
                        nesnel bir niteliğe sahip olmadığını savunur. Argümantatif geçerliliğin
                        (hakikat  teorisindeki  hakikat  kriterlerine  kıyasla)  kriterleri  bulunma-
                        maktadır. Bununla birlikte tartışmanın dışında duran birinin – tartış-
                        manın düzeyi dikkate alındığında – geçerli sonuçtan sapması, henüz
                        değerlendirilmemiş  bir  argümanın  var  olduğunun  bilgisi  dâhilinde
                        argümantasyonun  devamı  olarak  görülür.  Geçerliliğin  değerlendiril-
                        mesi “teorik prosedürle değil, meta-argümantatif bir prosedürle” ger-
                        çekleşir. 472  Bunun dışında “görecilik”, insani çabanın ve bilginin sınır-
                        lı  olması  sebebiyle  argümanların  şimdiki  düzeyi  dikkate  alındığında
                        “eleştirel” olmayan ve “yalnızca genel, çözülemez anlamda göreceli”
                        olan kararların verilmesine yol açar. Bu bilhassa, bir teorisyenin ideal
                        yetkinliği  ve  titizliğiyle  bile,  bir  tezin  geçerliliğini  değerlendirirken
                        “uygulamaya yönelik entegrasyonun (...) her zaman düşünce düzeyin-








                        471   Ayrıca bkz.  Wohlrapp, Argumentative Geltung, in:  Wohlrapp, Wege  der Ar-
                            gumentationsforschung, 1995, s. 280, 296. Bu suçlama karşısında, batı retoriği-
                            nin  dayandığı  Yunan  sofizminden  bahsedilir.  Burada  homo-mensura  teoremi
                            biçiminde görecilik ilkesinin ilk kez ifade edildiği görülür. “İnsan her şeyin öl-
                            çüsüdür; var olanların ve olmayanların ölçüsüdür.” (Platon, Theaitetos, 151e,
                            166d).
                        472   Ayrıca bkz.  Wohlrapp, Argumentative Geltung, in:  Wohlrapp, Wege  der Ar-
                            gumentationsforschung, 1995, s. 280, 296.

                                                                                        337
   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344