Page 237 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 237

Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
                                        Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları

                        formülasyonlar gerektirir.  Nitekim norm koyucu ve normun muhatap-
                        ları  normun  konusunu  referans  gösterebiliyor  olmalıdır  (…).” 164   Bu
                        dilsel  normların  bağlayıcı  bir  karaktere  bürünmeleri  ve  sebeplerini
                        dilsel ihtilafta bulmaları tipik bir durumdur. 165

                            Normatif itki varlığını, yalnızca eleştiri ve düzeltmeleri yönlendiren ve
                        kullanım  anlamlarını  oluşturan  eleştiri  ve  düzeltme  pratiklerine  borçludur.
                        Bunların başında her şeyden önce dil kullanımına ilişkin normların ve kural-
                        ların sorumluluğuna dair yarattığı etki ve bu etkiyi sürdürmesi gereken ve dil
                        kullanımının  anlam  temeline  ilişkin  semantik  sezgileri  şekillendiren  “eği-
                            166
                        tim” , öğretim ve uygulama yer alır. Fakat bu etki, sadece zihinsel ve sos-
                        yal yetkinliğin uygun şekilde yayılması ile uyumluluğu ödüllendiren norma-
                        tif çevre baskısı sayesinde devam ettirilir. “Eğer bir kişi ‘kaplan’ kelimesini,
                        başkaları tarafından anlaşılabilecek şekilde kullanabiliyorsa, (...) (yani insan-
                        lar  ona  kaplanın  ne  olduğunu  bilmediğini,  ‘kaplan’  kelimesinin  anlamını
                        bilmediğini vesaire söylemiyorlarsa) bu kişinin ‘kaplan’ kelimesini edindiği-
                                              167
                        ni  (erworben)  söyleriz.”   Bu  noktada  “anlam  bilgisinin”,  “anlam”  olarak
                                                                                    168
                        adlandırılan gizemli bir nesneyle ilgili olmadığını görmek önemlidir.



                        164   Wimmer, Sprachkritik und reflektierter Sprachgebrauch, in: Sprache und Litera-
                            tur 1983 s. 3 vd., 7. Wimmer norm formülasyonlarının meta-dile dair karakteri-
                            ni ön plana alırken Gloy daha çok dilsel normallik beklentisine ilişkin bağlantı-
                            ya odaklanır. Bu durum da “normların kişiler arasında sosyal bir geçerliliğe sa-
                            hip  olmasıyla  birlikte  bir  anlam  ölçütü  olma  karakterine”  işaret  eder.  (Gloy,
                            a.g.e., s. 7 vd., 31). “Normlar amaçsal olgulardır; hedeflenirler veya başkaları
                            tarafından (normatif beklentiler şeklinde) deneyimlenirler ve bir şeyi yapmak
                            veya yapmaktan kaçınmak için belirli yükümlülükler yüklerler. Bu tür anlam
                            yapıları olarak normlar,  çoğu durumda dilsel hadiselerin doğasından sorumlu
                            tutulan dilsel pratiğin yorumlayıcı konseptlerini oluştururlar.” (Gloy, a.g.e., s.
                            27 vd., 28).
                        165   Wimmer, a.g.e., s. 8.
                        166   Ayrıca bkz. Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, 1984, §§ 5 vd. Ay-
                            rıca bkz. Schulte, Wittgenstein. Eine Einführung, 1989, s. 143 vd.; ayrıca bkz.
                            Glüer, Sprache und Regeln. Zur Normativität von Bedeutung, 1999, s. 153 vd.
                        167   Putnam, Die Bedeutung von „Bedeutung“, 1990, s. 65.
                        168   Ayrıca bkz. Putnam, a.g.e., s. 94.

                                                                                        235
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242