Page 232 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 232
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
nabilir. Mücadelenin öğesi, söz konusu ihtilafta mevcut olan ifadenin
önerilen kullanım şekillerinin karşılıklı olarak birbirini dışlamasında
bulunur 150 . Ayrıca dilbilgisel açıdan anlam açıklamasındaki ayrımın
arkasında daha temel farklılıklar bulunur: “İhtilaf, dünyadaki nesneler
ve olaylar hakkındadır ve bu ihtilaf sonuç olarak sadece dilsel ifadele-
151
rin kullanım şekilleri üzerine tartışmak suretiyle sürdürülebilir” .
Doğrudan norm metninin anlamı hakkındaki ihtilafta bilhassa bu son
emare göze çarpmaktadır. Semantik mücadeleye katılanların amacı
söz konusu anlam açıklamasının, norm metninin somut olaya ilişkin
tek meşru yorumu olarak kabul edilecek şekilde muhalif fikirdeki kişi-
lere karşı kendi yorum önerilerini baskın kılmaktır.
c) Semantik Holizm ve Argümanlarla Anlamı Kabul Ettirme
Semantik mücadelenin dilbilimsel kategorisinin arka planında hu-
kuki eylem, belirli bir lafzi anlamı kabul ettirme girişimi olarak anlaşı-
labilir. Ancak bu tür bir kabul ettirme 152 tabula rasa’dan çıkan ser-
best bir türetme olarak gerçekleşmez. Kabul ettirme eylemi, sosyal
yaşam biçiminin diğer kurallarıyla ilişkili olan, ‘mevcut’ bir kuralla
bağlantılıdır 153 . Fakat bahsi geçen kurallar konuşmacıdan bağımsız
150 Ayrıca bkz. Rudi Keller, a.g.e., s. 27; aynı yönde Sokolowsi, a.g.e., s. 76; ayrıca
bkz. Ivo, Der verweigerte Dialog, in: Fetscher/Richter (eds.), Worte machen ke-
ine Politik, 1976, s. 20 vd.
151 Wimmer, Gebrauchsweisen, sprachlicher Ausdrücke, in: Heringer ve diğerleri,
Einführung in die praktische Semantik, 1977, s. 24 vd., 33.
152 “Kabul ettirme” kavramı hakkında ayrıca bkz. Sokolowsi, Wenn zwei sich
streiten, was versteht der Dritte? Zur praktischen Semantik kompetitiven Han-
delns als Grammatik politischen Sprechens, in Vorbereitung, Manuskript s. 83
vd., özellikle 91; Rudi Keller, Kollokutionäre Akte, in: Germanistische Linguis-
tik 1/2, 1977, s. 1 vd., 28.
Çevirmen notu: Bu ifade John Lock tarafından ortaya atılan ve deneyimlerden
önce zihnin boş olduğunu ifade eden bir kavramdır, bkz. https://www.merriam-
webster.com/dictionary/tabula%20rasa.
153 Kural değişikliğini kabul etmenin bağlamı için ayrıca bkz.: Heringer ve diğer-
leri, Einführung in die Praktische Semantik, 1977, s. 26: “Kabul etmek, elbette
230