Page 233 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 233
Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları
olarak belirlenmemiştir, nitekim kabul ettirme eylemi yalnızca kural-
ların basit uygulamalarında ısrarcı olmak şeklinde anlaşılabilir. Daha
ziyade bu kurallar sadece dil pratiğinin içinde, başlangıçtan itibaren
yaratıcı faktör dışlanmadan, oluşturulur ve müzakere edilir. “Kabul
ettirme” kavramı tam olarak dil pratiğindeki kural tekrarı ve kural
değişikliği arasındaki bu çözülemez bağlantıyla ilgilidir.
Ayrıca dilin kurallarıyla bağlantılı bir kabul ettirme eyleminin
olanaklılığı, her şeyden evvel bu kuralların nedensel doğal bağlamlar-
dan ziyade, toplumsal anlaşmalar olmasından kaynaklanır 154 . Bireysel
konuşmacılar tarafından bu tür anlaşmalara riayet edilmesi amaçsal bir
süreçtir 155 . Dilsel anlaşmaların bütünlüğü, içsel sonsuzlukları göz
önüne alındığında, açık ve kesin bir şekilde profillenmiş unsurlardan
oluşan kapalı bir sistem olarak düşünülemeyeceği için dilsel anlaşma-
nın her amaçsal tekrarı yapısal olarak bir değişim imkânını içerir.
Böylece, semantik pratiğin dilbilimsel analizi, bir yaşam biçimine dair
dilbilgisinin istikrarsız kullanımlara maruz kaldığı 156 ve bağlayıcı ge-
bir boşlukta değil ortak eylem yoluyla ve böylece halihazırda kabul edilmiş or-
tak kurallar temelinde gerçekleşir. O halde yeni kuralları kabul ederken dahi bir
birey, hâkim olduğu kurallara ve dolayısıyla bir sosyal gruba bağlıdır. Ayrıca
bu süreci özgür bireylerin özgür kararları değil, toplumsal çatışmalar gibi baskı-
lar etkilemektedir.”
154 “Kuralların değişmesinin olanaklılığı, kuralların anlaşmaya yönelik olmasına
dayanır.” Heringer ve diğerleri, a.g.e., s. 26.
155 Amaç unsurunun dilbilim teorisi açısından önemi hakkında ayrıca bkz.: Rudi
Keller, Zum Begriff der Regel, in: Heringer (ed.), Der Regelbegriff in der prak-
tischen Semantik, 1974, s. 10 vd., 11 vd.; Heringer, Eine Regel beschreiben, in:
A.g.e., s. 48 vd. Amaç ve anlaşma kavramlarının bağlantısı hakkında bkz. Sch-
nelle, Sprachphilosophie und Linguistik, Reinbeck bei 1973, s. 285-311;
Strawson, Intention und Konvention in Sprechakten, in: Strawson, Logik und
Linguistik, 1974, s. 56 vd.
156 Wittgenstein, bir yaşam biçimine dair dilbilgisinin bu tamamlanmamışlığını
vurgulamıştır. Ayrıca bkz. Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, 1984,
§ 68, § 83; Wittgenstein, Über Gewißheit, 1984, § 96. Ayrıca bkz. Sokolowsi,
Wenn zwei sich streiten, was versteht der Dritte? Zur praktischen Semantik
231