Page 135 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 135

Semantik Anlayışın Başarısızlığından Pragmatik Soruna Doğru

                        filozof Jean-Francois Lyotard adaleti postmodern felsefenin ana soru-
                        su olarak kabul etmiştir.

                            a)  Dil Oyunlarının Eş-Ölçülemezliği

                            Lytoard şu sorudan yola çıkar: “Bir önerme (Satz) ‘oluşturulur’.
                        Peki, bu önerme devamındaki diğer önermelere nasıl bağlanabilir?” 304
                        Sorun şu ki, (önermeleri birbirine) bağlama (işinde) çatışmadan kaçı-
                        nılamaz çünkü daha fazla bağlantı konusundaki anlaşmazlığa hakem-
                        lik edecek evrensel bir söylem türü (Diskursart) yoktur. Lytoard, aşa-
                        ğıdakileri, düşüncesinin temel taşları olarak tanımlamaktadır:

                            “Okuru (…); düşüncenin, bilişin, etiğin, siyasetin, tarihin, varlığın cüm-
                        leler arasındaki bağlantılarda vakadan vakaya değiştiğine ikna etmek. Yüz-
                        yıllar boyunca ‘hümanizmin’ ve ‘insan bilimlerinin’ içine işlemiş olan ön-
                        yargıyı  çürütmek:  yani,  ‘insanın’  var  olduğu,  insanın  kendi  amaçları  için
                        kullandığı bir ‘dilin’ var olduğu, bu amaçlara ulaşmadaki başarısızlığın dil
                        üzerinde yeterli kontrolün olmamasından‚ yani ‘daha iyi’ bir dil aracılığıyla
                        dil  üzerinde  kontrolün  eksikliginden  kaynaklandığını.  Felsefeyi  iki  karşıt
                        görüşte olanın tartışması çerçevesinde savunmak ve örneklendirmek: dışarı-
                        dan ekonomik söylemle (mübadele, sermaye) ve içeriden akademik söylemle
                        (ana  düşünce).  Önermelerin  bir  araya  getirilmesinin  sorunlu  olduğunu  ve
                        tam da bu sorunun politika olduğunu göstererek: ‘entelektüellerin’ ve politi-
                        kacılarınkınden  ayrı  bir  felsefi  politika  inşa  etmek.  Çelişkiye  tanıklık  et-
                             305
                        mek.”
                            Kendisiyle özdeş, tekdüze ve homojen bir dil fikrine karşı Lyotard
                        burada,  henüz  gerçekleşmemiş  olan  göreli  ve  kuantum  mekaniğine
                        dair devrime çağrıda bulunur. Postmodern bilgide genel olarak tek bir
                        dil miti yerine, heterojen dil oyunları ve söz edimlerinin çoğulluğu ile
                        çatışan  önerme-kural  sistemlerinin  çokluğunu  ve  rekabetini  ortaya
                        koyar. Önermeler birbirine zincirin halkaları gibi bağlanmalıdır. Nite-


                        304   Lyotard, Der Widerstreit, 1987, s. 10.
                        305   A.g.e., s. 11 vd.

                                                                                        133
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140