Page 140 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 140

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        oluşturduğundan, daha ileri gidip şunu söylemek gerekir: Lyotard'ın nitelen-
                                                                               312
                        dirdiği şekliyle bir ‘farklı olma’ mantıksal olarak imkansızdır.”
                            Ancak bu itiraz ikna edici değildir. Kuşkusuz, Lyotard’ın çelişki-
                        yi, önermelerin süregelen sentezi noktasında bir “ ‘dilin’ iç savaşı” 313
                        olarak formüle etmesi oldukça isabetlidir ve hukuki ihtilafın istikrarlı
                        bir kurallar ve kavramlar sistemi olarak karşıt mefhumu da çok basit
                        kalır. Bununla birlikte, Lyotard’ın detaylandırdığı sorun mantıksal bir
                        çelişkiye yol açmamaktadır. Olgusal temel, eş-ölçülemezlikle ve dola-
                        yısıyla  bilim  tarihine  ilişkin  bilimsel  teoriye  uygulandığında  ilk  kez
                        ortaya çıkan bir soruna dayalıdır. 314
                                                                                          315
                            Mantıksal  tutarsızlık  itirazı  başlangıçta  Kuhn’un  bilimsel  devrimler
                        kavramına karşı da ileri sürülmüştür. Ancak bilim mantığı açısından bu bir
                                                                   316
                        çelişki  değil  –  Feyerabend’in  de  gösterdiği  gibi   –,  farklı  paradigmaların
                        mantığa ya da tümdengelime dayalı bir ayrımıdır. Ayrıca bu ‘ayrımın’ kolay-
                        lıkla saptanabileceği ortak bir zemin de mevcuttur: Bu zemin, bilimsel etki
                        veya tartışmaya dayalı iddia için pratik güç mücadelesi zeminidir.



                        312   Frank, Die Grenzen der Verständigung, 1988, s. 79.
                        313   Lyotard, Der Widerstreit, 1987, s. 236.
                        314   Sorunun bütününe dair bkz. Lueken, Inkommensurabilität als Problem rationa-
                            len Argumentierens, 1992, özellikle ilk bölüm, s. 23 vd. Ayrıca bkz. Lueken,
                            Konsens, Widerstreit und Entscheidung, in: Wohlrapp (ed.), Wege der Argu-
                            mentationsforschung, 1995, s. 358 vd., s. 364 vd.
                        315   Ayrıca bkz. Kuhn, Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen, 1979. Feye-
                            rabend daha sonra bilimsel paradigmaların tüm kültürlerin ve dünya görüşleri-
                            nin  eş-ölçülemezliğini  incelemiştir.  Ayrıca  Feyerabend,  Wider  den  Metho-
                            denzwang. Skizze einer anarchistischen Erkenntnistheorie, 1976; Feyerabend,
                            Erkenntnis für freie Menschen, 1980. Lyotard ile ilgili olarak Lueken, Konsens,
                            Widerstreit und Entscheidung, a.g.e., s. 359 vd. şöyle demektedir: “Ancak Lyo-
                            tard’ın  bağlamı  genişletmesi  Feyerabend’inkinden  farklı  şekildedir.  Feyera-
                            bend’in aksine Lyotard’nin konuya yaklaşımı öncelikle bir dil felsefesi yakla-
                            şımıdır: Wittgenstein ve söz edimi teorisine atıfta bulunarak, ‘postmodern bilgi’
                            içinde dil oyunlarının heterojenliği ve eş-ölçülemezliğinden bahseder.”
                        316   Feyerabend,  Der  wissenschaftstheoretische  Realismus  und  die  Autorität  der
                            Wissenschaften, 1978, s. 179 vd.

                        138
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145