Page 145 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 145

Semantik Anlayışın Başarısızlığından Pragmatik Soruna Doğru

                        dele  metaforuyla  atıfta  bulunmayı  sevdiği  Nietzsche’de  de  açıklığa
                        kavuşur. 324  Burada Gloy’un işaret ettiği önemli bir fark vardır:

                                             *
                            “Nietzsche  Agon’u ,  herkesin  herkesten  üstün  olmaya  çalıştığı,  ancak
                        bunu yaparken sadece kendilerine değil, topluluğa da fayda sağlamak amaçlı
                        düzenlenen bir yarışma olarak anlar. Agon, böylece bir kurtuluş ve (Yunan)
                        kültürünün bütünleştirici bir unsuru olarak işlev görür. Lyotard, aslında bu
                        değerlendirmeye çok katılmamaktadır. Ona göre farklı söz edimleri, aslında
                        birbirleriyle  rekabet  halindedir,  ancak  bu  durum  toplum  için  herhangi  bir
                        avantaj sağlamamakta, aksine adaletsizliğe yol açmaktadır. Bu nedenle gör-
                        düğümüz gibi (Lyotard), her  zaman kazananların ve kaybedenlerin olduğu
                        rekabetçi mücadeleyi, karşılıklı saygıya dayalı adalet anlayışıyla karşılaştırır.
                        Nietzsche’ye göre, rekabetin de düzenlemelere tabi olması, tam da ‘nefretin
                        ve yok etme arzusunun korkunç vahşetinden’ teşekkül eden dünyanın üste-
                        sinden gelmenin güvencesidir   – ve J. Burckhardt’ın da ileri sürdüğü gibi –
                        kurallarla  düzenleme  (Reglementiertheit),  agonu  savaş  için  bir  telafi  aracı
                        haline getirir. Ancak Lyotard, bu kurallara karşı çıkar; zira söz edimlerinin
                        birbirleriyle olan ilişkilerini, kabul edilebilir kombinasyonlarını belirledikleri
                        için adaletsizliğin asıl nedeni bunlardır ve bu da daima şu anlama gelir: olası
                                                                   325
                        kombinasyonların gerçekleşmesini engellemek.”
                            Lyotard’a göre, bu bağlantı için verilen mücadele bilhassa yargısal
                        kararda göze çarpar. Kendisi şöyle açıklamaktadır:

                            “İhtilaf (Streit) kavramı, yargısal sürecte hüküm vermenin ontolojik bir
                        durumunu  ifade  eder.  Hâkim,  iki  tarafın  da  öne  sürdüğü  deliller  ışığında
                        karar veremez, zira her iki vakaya da uygulanabilir bir kurala sahip değildir.


                        324   Ayrıca bkz. Lyotard, Das postmoderne Wissen, 1986, s. 40 vd., dn. 35.
                        *    Çevirmen notu: Antik Yunanistan’da mücadele, müsabaka ve oyun anlamlarına
                            gelen bu kelime, müzik ve atletizm konulu yarışmaları tanımlamak için kullanı-
                            lırdı. Agon yarışmaları sayesinde vatandaşlar mücadele ile hem kendi yetenek-
                            lerini geliştirir hem de topluma faydalı olabilirlerdi.
                        325   Gloy, ‘Der Abgrund zwischen den Sätzen’-Eine Kluft zur Sprachtheorie?, in:
                            Warmer/Gloy, Lyotard. Darstellung und Kritik seines Sprachbegriffs, 1995, s.
                            81 vd., 112 vd.

                                                                                        143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150