Page 141 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 141

Semantik Anlayışın Başarısızlığından Pragmatik Soruna Doğru

                            Kanunun farklı yorum biçimlerinin bu karşıtlığıyla veya tümden-
                        gelime dayalı ayrımıyla nasıl başa çıkılacaktır? Felsefi argümantasyon
                        teorisinde, Fransız  revizyonist tarihçilerin gaz odalarını inkâr etmesi
                        ve füze üssünün ablukaya alınması heterojen yorum biçimlerine ilişkin
                        örnekler  olarak  tartışılmıştır. 317   Bu  çatışmada  terörist  bir  hamlenin,
                        ilgili (karşı) tarafın dilini kesmek olduğu konusunda herkes hem fikir-
                        dir. Buna dair revizyonist bir tarihçinin Auschwitz için önerdiği, gaz
                        odasından  kurtulan  ve  bunun  ölümcül  olduğunu  söyleyebilecek 318
                        birini  henüz  bulamadığına  dair  ispat  kuralı  ya  da  hukuki  söylemde
                        kişinin kendi şiddet kavramında (Gewaltbegriff) ısrar etmesinin cezayı
                        artıcı bir şekilde dikkate alınması örnek olarak gösterilebilir.  319  Ancak
                        tartışmalı olan, devam eden çatışmayla nasıl başa çıkılacağıdır.

                            c)  Adaletsizlik

                            Lyotard’a göre, ihtilafa dair her karar kaçınılmaz olarak adaletsiz-
                        lik oluşturacaktır. Ortak bir meta-kuralın olmaması nedeniyle, kuralın
                        uygulanması dil oyunlarının heterojenliğini ihlal etmekte ve en azın-
                        dan bir tarafa baskı (Gewalt) uygulamaktadır. Bir uyuşmazlığın huku-
                        ki bir uyuşmazlık olarak ele alınması ve her iki tarafça da kabul edil-
                        meyen bir karar olarak kuralın kullanılması ile karar kaçınılmaz olarak
                        terörist  bir  hamleye  dönüşmektedir.  Tek  alternatif,  sadece  karşıtlığa
                        (Widerstreit) tanıklık etmek ve dil oyunlarının çoğulluğunu kabul et-
                        mektir. O halde karşıtlığa tanıklık etmek, tek bir kuralın, tek bir tarafın
                        lehine  karar  vermekten  kaçınmaktır.  Ancak  bu  alternatif  hâkim  için


                        317   Ayrıca bkz. Lyotard, Der Widerstreit, 1987, s. 17 vd.; Lyotard, Streitgespräche
                            oder  Sprechen  nach  ‘Auschwitz’,  yıl  belirtilmemiştir.;  Kopperschmidt,  Kann
                            man Auschwitz beweisen? Oder: Lyotards Herausforderung der Argumentati-
                            onstheorie (nach einem Vortrag auf dem 15. Deutschen Kongreß für Philosop-
                            hie in September 1990), in: Muttersprache Heft 4, 1993.
                        318   Ayrıca bkz. Lyotard, Der Widerstreit, 1987, a.g.e.
                        319   Ayrıca  bkz.  Wimmer/Christensen,  Praktisch-semantische  Probleme  zwischen
                            Linguistik  und  Rechtstheorie,  in:  Friedrich  Müller  (ed.),  Untersuchung  zur
                            Rechtslinguistik, 1989, s. 27 vd., s. 37.

                                                                                        139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146