Page 146 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 146
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
Yani hem zarar gören veya haksızlığa uğrayan davacının delilleri hem de
davalının haklarını savunan müdafinin delilleri meşrudur, ancak farklı bir
düzende, bir diğer ifadeyle heterojen düzenlerde (…). Hâkimin davayı karara
bağlayabileceği ve her iki tarafın haklarını dikkate alabileceği bir kurallar
külliyatı (Corpus) yoktur. Hâkim, sanki iki hak varmış ve meta hukuk (Me-
326
ta-Recht) yokmuş gibi davranmaktadır.”
Dolayısıyla Lyotard, söylem etiğinin aksine, kararcılığın unsuru-
nun kaçınılmazlığını vurgular. Ona göre önceden kural koyma (Präsk-
ription), iradenin saflığının kendisini aşkın özgürlük olarak ortaya
koyduğu, tamamen bağımsız bir dil oyunudur 327 . Söylem teorisinin,
kural koyma dil oyununu hakikati bulma modeline (Modell der Wahr-
heitsfindung) göre yapılandırarak her türlü kararcılığın unsurunu çöz-
me hedefi, bu bakış açısından, filozofun iktidarın danışmanı konumu-
na yükselmeye çalıştığı bu dil oyununun bütünlüğüne (Integrität) hak-
sız bir müdahaledir. 328 Kuralcı bir söylem türünün önceden varsayılan
bir bütüne yapılan sistematik ilişkilendirmeden kurtarma girişimi, ada-
let düşüncesini genel bir ölçüt olmaksızın yeniden düşünmeye sevk
eder:
“Hâkimin bir dava hakkında hüküm vermek için bir kuralı yoksa, hangi
tarafın haklı olduğuna karar verme ya da en azından iki başvuruyu karşılaş-
tırma yetkisi yoksa (...), yani adalet halihazırda ‘yazılı’ hukuk olarak hükme
bağlanmamışsa, o zaman bu adalet ilk önce ilgili somut olayda ve kural ol-
329
madan belirlenecek (ve hâkim) hukuku tesis edecektir” .
326 Lyotard, Sprache, Zeit, Arbeit, in: Lyotard, Immaterialität und Postmoderne,
1985, s. 35 vd., 40.
327 Ayrıca bkz. Lyotard/Thebaud, Au juste, 1979, s. 141 ve 161.
328 Ayrıca bkz. a.g.e., s. 47, 50.
329 Lyotard, Sprache, Zeit, Arbeit, in: Lyotard, Immaterialität und Postmoderne,
1985, s. 35 vd., 43. Adaletin yazılı hukukta zaten hükme bağlanmamış olması,
Lyotard’ın Derrida’yı takip eden yazılı hukuk anlayışından kaynaklanmaktadır.
144