Page 147 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 147

Semantik Anlayışın Başarısızlığından Pragmatik Soruna Doğru

                            Bu  metni,  kararcılığa  dair  bir  adalet  anlayışı  olarak  ele  almak
                        mümkündür. Genel kriterler olmaksızın, adalet her bir vaka özelinde
                        yeniden belirlenir. Dolayısıyla hâkimin hükmü bölünemez (sabit) ve
                        kontrol edilemez bir karar olarak görülebilir. Kanuna bağlılık, en iyi
                        ihtimalle retorik bir cephe işlevi görebilecek liberal bir yanılsama an-
                        lamına gelecektir. Ancak yargı erkine ilişkin bu tür bir kararcılığa dair
                        görüş, hukuki karar alma sürecinin temel bir bileşenini gözden kaçır-
                        maktadır: Hâkim, uyuşmazlığı sadece tekil bir dava gibi karara bağ-
                        lamaz. Aksine, buna benzer her davada buna uygun karar vermek için
                        genel bir kural belirler. Dolayısıyla yargısal faaliyet sadece uyuşmaz-
                        lıkların çözümü değil, aynı zamanda hukukun yaratılmasıdır. Lyotard
                        bile bu genel kural koyma unsurunu tümüyle göz ardı edemez, çünkü
                        Lyotard’ın bu adalet sorununu tanımlamasına eklediği bir husus var-
                        dır:

                            “Bu şekilde hüküm veren kişinin Aristoteles’e göre phronesis’e, pruden-
                        tia  (pratik  bilgeliğe,  hukuk  bilimine)  ve  Kant’a  göre  yargı  gücüne  (Urte-
                                             330
                        ilskraft)  ihtiyacı  vardır” .  Bu  genel  yargı  gücü  unsuru,  somut  olayın  ve
                        münferit kararın ötesine işaret eder ve Lyotard tarafından geliştirilen adalet
                        kavramına (kadar) uzanır. Buna göre, adalet içerik olarak sabitlenemez, an-
                        cak  kuralcı  oyunun  olanaklarını  korumaya  yönelik  düzenleyici  bir  fikir
                                              331
                        (Idee) olarak kabul edilir . Adaletin bu vazgeçilmez koşulu, dil oyunlarının
                        çoğulcuğunu şiddet içeren ihlalleri dışlayacak şekilde muhafaza etme düşün-
                                                             332
                        cesi olarak tezahür eden yeterli bir koşulla  da tamamlanmaktadır. İndirge-
                        nemez çoğul dil oyunlarının özerkliğinin korunması olarak bu adalet anlayışı
                                                                                         333
                        daha sonra su şekilde formüle edilir: “(Bırakın.) Huzur içinde oynayalım” .




                        330   A.g.e.
                        331   Lyotard/Thebaud, Au juste, 1979, s. 134.
                        332   A.g.e., s. 181 vd.
                        333   Ayrıca bkz. Lyotard, Gesprach mit Dubost, in: Lyotard, Das postmodeme Wis-
                            sen, 1982, s. 127 vd., 131.

                                                                                        145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152