Page 130 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 130

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        sion) diğer katılımcılarının argümanlarıyla hâkimin kararını etkileme
                        hedefinde  olmaları  ile  açıklanmaktadır.  Bu  da  yukarıda  bahsi  geçen
                        sonucun,  yani  gerektiğinde  söylemsel  sürecin  zihinsel  bir  monolog
                        halinde  yürütülmesini  mümkün  kılmaktadır. 290   Böyle  bir  indirgeme,
                        gerçeklik ile ideal söylem arasındaki kopukluğu yüzeysel olarak hafif-
                        letebilir, en nihayetinde daha az karmaşık hale getirir. Yargılama sü-
                        recinde  sunulan  argümanlar  ve  olayların  gidişatından  kaynaklanan
                        eyleme  yön  veren  anlayışı  göz  ardı  eder. 291   Hâkimin  bilişsel  süreci
                        böylece argümanların geçerliliğinden soyutlanır ve yönelimi (Orienti-
                        erung) hukuk devletinin (ölçütlerinde) değil, ideal ölçütlerde bulur.

                            Çatışma perspektifleri  (Konfliktperspektive)  ile uğraşmak, hukuk
                        pratiğinde günlük deneyimin bir parçasıdır ve bu şekilde mücadeleyi
                        hukukun temel durumu olarak görmek için felsefe ve teori gerekmez.
                        Yine  de  burada  Wittgenstein’ın  tavsiyesine  uymak  ve  tekrar  tekrar
                        gündeme gelen  hukuk sorununu  “uzun zamandır bilinenleri  derleye-
                        rek” 292   ele  almak  belirtilenden  çok  daha  fazlasıdır.  Ancak  Jhering,
                        “hukukun  dinamiğine  aşina  olmayan”  meslekten  olmayan  kişilerin
                        (Laie), hukukun özünde var olan mücadele konusunda kendini kandır-
                        dıklarına  ve  onlar  için  “hukukun  barış,  düzen”  olacağına  inanırken
                        fazla iyimserdir. 293  Jhering’in aksine, “pratikte deneyimli avukat(lar)”
                        bile “hukukun aynı zamanda bir mücadele olduğunu” her zaman “bil-
                        mezler” 294 .



                        290   Ayrıca  bkz.  Habermas,  Diskursethik  –  Notizen  zu  einem  Begründungsprog-
                            ramm, in: Habermas, Moralbewußtsein und kommunikatives Handeln, 1983, s.
                            53 vd., 78 vd.; Tugendhat, Drei Vorlesungen über Probleme der Ethik, in: Tu-
                            gendhat, Probleme der Ethik, 1984, s. 57 vd., 108 vd. bunun imkânsız olmadığı
                            yönünde ayrıca bkz. Buchwald, Der Begriff der rationalen juristischen Begrün-
                            dung, 1990, s. 227.
                        291   Ayrıca bkz. Peters, Rationalität, Recht und Gesellschaft, 1991, s. 39 vd.
                        292   Ayrıca bkz. Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, 1984, § 109.
                        293   von Jhering, Der Kampf ums Recht, 1992, s. 114.
                        294   A.g.e., s. 114.

                        128
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135