Page 125 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 125
Semantik Anlayışın Başarısızlığından Pragmatik Soruna Doğru
bir ayrım da anlamsızdır. Ayrımdan geriye kalan tek şey uygulama
söylemidir.
Bununla birlikte – Günther gibi – eylemden önce gelen, felsefi
olarak yönetilen merkezi bir kaçış noktasına sahip bir sistemin kabulü
ile tutarlılık sorunu çözülmek istenmiyorsa, doğal olarak belirsizlik
sorunu tüm şiddetiyle ortaya çıkar. 274 Ancak bunun sonucu, Haber-
mas’ın pozitif hukuk yoluyla demokratik olarak meşruiyet kazanmış
bir kanun koyucu ile demokratik olarak meşrulaştırılmış hukuk uygu-
laması 275 (Rechtsanwendung) arasında oluşturduğu dairesel akışta
(Kreislauf) ağırlıkların yer değiştirmesinin gerekmesidir: 276
“Pozitif hukuk meşruiyetin ‘ana yükünü (Hauptlast)’ yüklenemez. Meş-
ru yasama talebi ancak kanunun uygulanması süreçlerinde gerçekleştirilebi-
lir. Habermas ise (bunun aksine) içtihat tarafından gerçekleştirilecek yapıcı
faaliyetleri kanunların belirsizliğine bağlar. Bu nedenle hukukun uygulan-
masının yapıcı karakterinin, öncelikle bir hukuk kuralı olarak hukuk kavra-
277
mının bir sonucu olduğunu kabul etmemektedir.”
Dolayısıyla, söylem teorisinin Habermas ve Günther’deki son dö-
nem gelişmelerinde, uygulama söylemine yönelimle birlikte, bireysel
vakaya daha fazla önem veriliyorsa, bunun iki türlü neticesi vardır:
Birincisi, söylem teorisinin soyut ideali gereksiz hale gelir. Bunun
hiçbir zararı yoktur, çünkü daha önce de işaret edildiği üzere, bu ideal
zaten gerçekleştirilebilir değildir. Bununla birlikte, hukuk devleti an-
layışının açıklığa kavuşturulmasına acilen ihtiyaç duyulduğu da görü-
lür. Somek/Forgó’nun da belirttiği gibi, ihtiyaç duyulan şey, kanuni
bir hukuk devleti anlayışından uzaklaşmaktır 278 :
274 Bu sorunun tüm açıklığıyla çözümü için ayrıca bkz. Somek, Forgó, Nachpositi-
vistisches Rechtsdenken, 1996, s. 351 vd.
275 Ayrıca bkz. Habermas, Faktizität und Geltung, 1992, s. 77 vd., 101 vd., 380 vd.
276 Ayrıca bkz. Somek, Forgó, Nachpositivistisches Rechtsdenken, 1996, s. 357 vd.
277 A.g.e., s. 362.
278 A.g.e., s. 357, Başlık.
123