Page 296 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 296

6.5 Emsal Karar                                                     277

                         6.5.3 Emsal Kararların Neden ve Ne Ölçüde Takip Edilmesi Gerekir?


                         Aşağıdaki  somut  dayanaklar,  emsal  kararların  müteakip  yargısal uygulamalarda  takip
                         edilmesi gerektiği sonucunu desteklemektedir.
                         1.  Emsal kararlar takip edilmelidir; çünkü bu, uygulamada yeknesaklığı ve dolayısıyla
                            adaleti ve hukuk güvenliğini geliştirecektir. Bu, bir tutarlılık ölçütü olarak genelliğe
                            karşılık gelir; karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 4.1.4.
                         2.  Mahkeme,  emsal  kararları  takip  ederek  usul  ekonomisi  bakımından  yersiz  olacak
                            şekilde benzer davaların yeni baştan değerlendirilmesinden kaçınabilir (karşılaştırma
                            için: NJA 1972, 253). Elbette, usul ekonomisinin gerekliliğini bu şekilde destekleyen
                            çeşitli tutarlı hususlar bulunmaktadır.
                            Yüksek  mahkemelerin  emsal  kararlarının  takip  edilmesi  için  başka  argümanlar  da
                         mevcuttur.
                         3.  Yüksek mahkemelerin hâkimleri daha nitelikli ve daha deneyimlidir ve bu nedenle
                            bu mahkemelerin kararları alt derece mahkemeleri için bir model olmalıdır.
                         4.  Her hâlükârda, alt derece mahkemesinin emsal kararları dikkate almaması durumun-
                            da, bu mahkemenin verdiği kararın yüksek mahkeme tarafından temyizde bozulması
                            muhtemeldir.
                            Öte yandan, emsal kararların genel normlar oluşturmak için çok kapsamlı bir şekilde
                         kullanılmasının aleyhinde olan bazı somut nedenler bulunmaktadır.
                         1.  Mahkemelerin birincil görevi bireysel davalarda karar vermek iken, kanun koyucu
                            genel normları yasalaştırma yetkisine sahiptir. Emsal kararlara yüksek düzeyde bir
                            bağlılık gösterilmesi, bu güçler ayrılığını bozabilir.
                         2.  Hâkimler demokratik bir  şekilde  seçilmeyip  atandıkları  için yüksek mahkemelerin
                            gücünün artırılması, demokrasi açısından tartışmalı bir konudur. (Yine de demokra-
                            tik olarak seçilmiş meclis her zaman yazılı kanunları değiştirebilir ve böylece yargı
                            uygulamasını etkileyebilir.)
                            Bununla  birlikte,  mahkemelerin  çok  güçlü  hâle  getirilmemesi  gerektiği  görüşüyle
                         bağlantılı bu gerekçelerin, İsveç gibi meclis ve idarenin birçok yönden mahkemelerden
                         daha güçlü olduğu bir ülkede geçerli olup olmadığı şüpheli olabilir.
                         3.  Açık bir kanuni norm, bireysel bir davanın emsal kararına göre, gelecekteki kararlara
                            yönelik öngörüler ve dolayısıyla hukukun değişmezliği ile hukuk güvenliği için daha
                            iyi bir destek sağlar.
                            Bu neden de bazı şüpheleri beraberinde getirmektedir çünkü bu şekilde açık ve aynı
                         zamanda adil olan bir kanuni norm tasarlamak imkânsız olabilir.
                            Bu  nedenle,  diğer  koşullar  aynı  kalmak  üzere,  emsal  kararlara  uyulması  gerektiği
                         yönündeki nedenlerin aksi yöndeki nedenlerden daha ağır bastığı sonucuna varmak akla
                         yatkındır.
   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301