Page 429 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 429

Anayasal Direktiflerin Pratik Uygulamasına İlişkin Perspektifler

                                                    193
                        sembolik bir yasama organının  sonucu olarak, hukuk ve siyasetin gayri-
                        meşru bir şekilde yürütülmesinden etkilenen sosyal sistemlerin parçalanması
                                            194
                        tehdidi söz konusudur.
                            Bununla birlikte, sosyal devlete dair yasallaştırma akımının düzenleyici
                                           195
                        üçlemesi  (Trilemma) ,  hukuk  devleti  teorisinin  yeniden  düşünülmesini
                        gerektiren bir faktördür: Kanuna aşırı yüklenmenin yanı sıra, yargı organına
                        da aşırı yüklenme söz konusudur. Yargıya somut olaydaki adaleti tesis etme
                        görevi verilmiştir. Bu görev, adaletin bir sorun olarak anlaşılması durumun-
                        da hâkim adalet çağrısına maruz kalsa da adaleti tam olarak yerine getireme-
                        yeceğinden ötürü, her zaman aşırı yüklenme anlamına gelmez. Öte yandan
                        adalet,  yargısal  bilginin  konusu  olarak  anlaşılırsa,  yargısal  bilginin  şekli
                        hukuk devleti kavramı kazanımının ardındaki ölçütlerle desteklenmesi gere-
                           196
                        kir.  Hukuk devletinin bu şekilde yeniden somutlaştırılması (Rematerialisi-
                        erung), örneğin değerler içtihadında objektif değerlere dayalı gerçekleşme-
                          197
                        si,  hâkimin mutlakiyetçi karar verme yetkisinin değerlerin retorik cephesi-
                        nin arkasına gizlenmesine yol açar. Calliess bu sorunu şu sözlerle tanımlar:

                            ramme II, 1983; Holtschneider, Normenflut und Rechtsversagen: wie wirksam
                            sind rechtliche Regelungen?, 1991.
                        193   Ayrıca bkz. Noll, Symbolische Gesetzgebung, in: Zeitschrift für schweizerisc-
                            hes Recht 1981, s. 347 vd.; Kindermann, Symbolische Gesetzgebung, in: Jahr-
                            buch  für  Rechtssoziologie  und  Rechtstheorie,  Cilt  XIII,  1988,  s.  222  vd.  ve
                            Voß,  Symbolische  Gesetzgebung,  Fragen  zur  Rationalität  von  Gesetzgebung-
                            sakten, 1989.
                        194   Ayrıca  bkz.  Teubner,  Das  regulatorische  Trilemma.  Zur  Diskussion  um  pos-
                            tinstrumentale Rechtsmodelle, 13 Quaderni Fiorentini per la Storia del Pensiero
                            Giuridico Moderno (1984), s. 109 vd. ve Teubner, Verrechtlichung – Begriffe,
                            Merkmale, Grenzen, Auswege, in: Kübler (ed.), Verrechtlichung von Wirtsc-
                            haft, Arbeit und sozialer Solidarität, Vergleichende Analysen, 1984, s. 289 vd.
                        195   Ayrıca bkz.: Somek, Rechtssystem und Republik, 1992, s. 464, dipnot 103’te
                            yazara özgü bir “dipnot yazısı” mevcuttur.
                        196   Hukuk  devletinin  bu  şekilde  yeniden  somutlaştırılması  ikazı  için  Weber,
                            Wirtschaft und Gesellschaft, Kısım 2, 5. Baskı, 1972, Bölüm VII, § 8, s. 503
                            vd.
                        197   Ayrıca bu yaklaşıma  ilişkin  eleştiri  Habermas,  Faktizität und Geltung, 1992,
                            Bölüm V.

                                                                                        427
   424   425   426   427   428   429   430   431   432   433   434