Page 327 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 327

Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
                                        Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları

                        ğıyla  normlaştırılırken  (örneğin  tanımlama  ve  gerekçelendirme  yü-
                        kümlülüğü  doğurur  ve  argümantasyon  şemaları  öngörür 433 ),  söylem
                        teorisinin temsilcileri, muhatapların sosyal ilişkilerine özel önem ver-
                        mektedir (eşit haklara sahip katılımcıların karşılıklı ve koşulsuz olarak
                        birbirlerine saygılı olmaları gerekir).

                            3.  Üstün Felsefi Rasyonellik Ölçütünün Kabulüne Yönelik
                                İtirazlar

                            a) Yukarıdaki prosedür, katılımcıların anlatarak tartıştıkları veya
                        tartışarak anlattıkları interaktif bir süreç olarak değerlendirilmiştir. 434
                        Bu noktada olayın oluşumu ile normun oluşumu arasında bir ayrıma
                        da gidilmiştir: Olayın oluşumunda odak noktası anlatım iken, normun
                        oluşumunda ise argümantasyondur. Bu nedenle, hukuki uyuşmazlığın
                        dışında adeta bir Arşimet noktası gibi bir argümanın ne zaman diğe-
                        rinden daha güçlü olduğunu belirleyebilecek felsefi bir doğruluk krite-
                        ri mevcut olursa, norm metninin belirli bir şekilde okunması yönünde
                        karara varılması da oldukça kolaylaşacaktır.

                            Önemli temsilcileri ile hukuk felsefesinde de kabul gören felsefi
                        söylem teorisi, 435  böyle bir rasyonellik ölçütüne ideal, şiddet içerme-
                        yen  bir  konuşma  ortamında  daha  iyi  olan  argümanın  hâkim  olacağı
                        olgusuyla erişir. Bununla birlikte  bu fikre  yönelik önemli eleştiriler,
                        özellikle belirli bir hukuki bakış açısıyla, yukarıda zaten dile getiril-
                        miştir. Söz konusu görüşleri kısaca özetlemek gerekirse burada başlıca
                        üç husustan bahsedilecektir:
                            (1) Rasyonel uzlaşının olumlu formülasyonunda, dil noktasındaki
                        gereklilikler  bakımından  aşırıya  kaçılmıştır.  Metni  anlamayı  anlaş-
                        mayla ve anlaşmayı da rıza oluşturulmasıyla eş değer tutarak ve karar




                        433   Örneğin Amsterdam okulunun temsilcileri.
                        434   Ayrıca bkz. yukarıda s. 285 vd.
                        435   Ayrıca bkz. yukarıda s. 82 vd.

                                                                                        325
   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332