Page 323 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 323

Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
                                        Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları

                        silcileri tarafından “betimleyici-eleştirel bir hukuk teorisine” dair bir
                        karşıt-model olarak kabul edilen modern hukuk retoriği yaklaşımları-
                        na 412   evrilmiştir. 413
                            Felsefi  argümantasyon  teorisinin  amaçlarını,  retoriğin  alegorik
                        temsilinde  olduğu  gibi  elbisesi çeşitli  retorik figürlerle süslenmiş  ve
                        silahlarıyla rakibe saldırabilen ve onu yaralayabilen 414  genç bir güzel-
                        lik olarak göstermek ve süslü bir retorikle sınırlamak 415  yetersiz kala-
                        caktır. Aksine çeşitli biçimleriyle argümantasyon teorisi, sadece “kar-
                        tondan duvarları yüksek bir gürültüyle yıkmak” için değil, ahlak veya
                        mantık sorularını çeşitli yollarla açıklığa kavuşturmak için çabalamak-
                        tadır. 416   Böylece,  ahlak  felsefesi  alanındaki  felsefi  argümantasyon
                        teorisi,  “bir  yandan  metafizik  ve  sezgici  değer  etiği,  diğer  yandan
                        duygusalcılık (Emotivismus) ve kararcılık (Dezisionismus) gibi bilişsel
                        olmayan etik arasında üçüncü  bir ahlaki gerekçelendirme yolu  oluş-
                        turmaya  çalışmaktadır”; 417   Habermas’ın  argümanların  niteliğini  ele
                        alan 418   “iletişimsel  eylem  kuramı”,  “kendisini  baştan  sona  akla  dair
                        meselelerde bir görüş olarak ortaya koyar”. 419  Alexy ise hukuki argü-


                            ma okulunda Gottsche’nin pedagojik çabalarından sonra − Paulskirche’nin ko-
                            nuşmacılarından (örneğin R. Blum, Gagern, Uhland) bahsetmek gerekmektedir.
                        412   Hatta eloquentia sacra Hristiyan öğretilerinin ilanındaki “kutsal belagat” ve ars
                            praedicandi’nin  klasik  retoriğe  referansları  için  bkz.  IJsseling,  Rhetorik  und
                            Philosophie, 1988, s.110 vd.
                        413   Ayrıca bkz. Haft, Juristische Rhetorik, 4. bs., 1990, s. 9; özellikle argümantas-
                            yon için a.g.e., s. 93 vd.
                        414   Karşıt  sözcükler  olan  ornamental  ve  fonksiyonel  retoriğe  ilişkin  bkz.  Haft,
                            Juristische Rhetorik, 4. bs., 1990, s. 16 vd.
                        415   Ayrıca bkz. IJsseling, Rhetorik und Philosophie, 1988, s. 71, Martianus Capel-
                            la’nın “De nuptiis Philologiae et Mercurii” adlı eserine atıfla.
                        416   Cicero’nun Mommsen’deki değerlendirmesine (bu eserde) atıf yapılmıştır, bkz.
                            Haft, Juristische Rhetorik, 4. bs., 1990, s.17.
                        417   Neumann, Juristische Argumentationslehre, 1986, s. 2.
                        418   Ayrıca bkz. Habermas, Theorie des kommunikativen Handelns, bd. I, 1981, s.
                            28; bir argümanın “gücüne” ilişkin kriterler.
                        419   Welsch’in değerlendirilmesi, Vernunft, 1995, s. 116.

                                                                                        321
   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328