Page 271 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 271

Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
                                        Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları

                        lara atfedilen herhangi bir anlama dayanarak gerekçelendirilebilir. 271
                        Hukuk dili teorisiyle birlikte, hukukun varlığını tek başına borçlu ol-
                        duğu, mevcut koşullara yayılan bu “cehalet peçesi” 272  düşer. “Adaletin
                        toplumsal kurumları, içtihat ve onun dilbilgisi, yalnızca her biri huku-
                        ku tesis eden bireysel aktörlerin eylemleri aracılığıyla hayat bulur.” 273
                            Ancak  böylece,  geleneksel  hukuk  teorisinin  ve  metodolojisinin
                        her daim kendi iyilikleri için memnuniyetle iddia ettikleri gibi, hukuk
                        üzerinde otoriter bir hakimiyeti bulunan, hiçbir bağı bulunmayan bir
                        karar merci ortaya çıkmaz. Hâkimin durumu   274  için daha ziyade, çok
                        sayıda – kelimenin tam anlamıyla – “bağlara” ve mecburiyetlere bu-
                        laştırılmış ve resmen nihai karar verici olarak kaçınılmaz bir şekilde
                        ihtiyaç duyduğu egemenliğini ancak güçlükle bulabilen bir Laokoon
                        heykeli akla gelmektedir. 275

                            Bu  noktada  heykelin  özgünlüğündeki  eksiklik,  koşulların  sıradanlığı
                        hakkında çok şey ifade eder. Hâkimin bu bağlardan oluşan eylem ihtiyacına
                        ikna olmak için herhangi bir duruşma salonuna göz atmak yeterlidir. Taraf
                        temsilcileri hâkimi çok sesli, birbirleriyle çelişkili,  kavgacı ve hararetli bir
                        şekilde ikna etmeye çalışırlar. Hâkim, onları sıradan bir emirle susturamaz.


                        271   Bu konu hakkında tekrardan bkz. Christensen, Gesetzesbindung oder Bindung
                            an das Gesetzbuch der praktischen Vernunft - Eine skeptische Widerrede zur
                            Vorstellung  des  sprechenden  Textes,  in:  Mellinghoff/Trute  (eds.),  Die  Leis-
                            tungsfähigkeit des Rechts. Methodik, Gentechnologie, Internationales Verwal-
                            tungsrecht, 1988, s. 95 vd., 96 vd.
                        272   Bu ifade, Rawls’a dayanmaktadır, Rawls, Eine Theorie der Gerechtigkeit, 1975.
                        273   Löschper,  Bausteine  für  eine  psychologische  Theorie  richterlichen  Urteilens,
                            1999, s. 16.
                        274   Semiyotik ve hukuki bir perspektiften hâkimin durumu için ayrıca bkz. Jack-
                            son, Making Sense in Law, 1995, s. 424 vd.
                        275   Hâkimin  rolünü  “etken  ilgili  kişi”  olarak  belirleyen  hukuk  teorisi  için  bkz.
                            Müller/Christensen/Sokolowski,  Rechtstext  und  Textarbeit,  1997,  s.  34  vd.
                            Hâkimin, hukukun “efendisi” olarak kabul edilemeyeceği, bilakis taraflarla be-
                            raber uyuşmazlığın çözümünü arayan bir kişi olduğu Pawlowski tarafından da
                            ele alınmıştır. Bkz. Pawlowski, Aufgabe des Zivilprozesses, in: Zeitschrift für
                            Zivilprozeß 80 (1967), s. 345 vd., 359.

                                                                                        269
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276