Page 226 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 226

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        zeminden  yoksun  görünür 134 .  Derrida’nın  imza  örneğinde  gösterdiği
                        gibi, imza yalnızca tekrarlanabilir olduğunda bireyselleşebilir ve böy-
                                                                                      
                        lece okunabilirlik uğruna imzanın tek seferliliği (Einmaligkeit)  feda
                        edilebilir 135 .  O  halde  imzada  dahi  yineleme,  anlamın  saf  eşsizliğini
                        bozar.  Başka  bir  deyişle:  Anlam,  kural  kavramına  işaret  eder.  Witt-
                        genstein’ın  da  dediği  gibi,  hiç  kimse  tek  başına  ticaret  yapamaz 136 .
                        Anlama  ilişkin  problem  benzersizliğin  yaratıcı  bir  şekilde  yeniden
                        inşasına değil, genele dairdir: “Yalnızca dilbilgisi kurallarının uygu-
                        lanması sırasında dilsel anlamın öngörülemez değişiminin ve genişle-
                        mesinin bir genellik indeksi ile sağlanmış olduğunu düşündüğümüzde,
                        yorumlayan öznenin rolünü ve dilsel anlamların açıklığını gerçekten
                        anlarız. Çünkü değişen şey – dilsel anlamlar – kendi içinde böyle bir
                        genellik indeksi taşır. Bir kelimenin yeni kullanımı, yeni bir kullanım
                        şekline işaret eder” 137 .

                            Hermeneutik  dil  teorisi,  dilsel  anlamın  üç  önemli  yönünü  yeteri
                        kadar  kavrayamaz: 138   Okuyucu  ne  soyut  bir  kural  formülasyonuna
                        bağlıdır (pratik yön), ne de bu formülasyon kendini statik bir anlam-
                        dan ayırabilir (dinamik yön). Ayrıca bu kural formülasyonu benzersiz
                        bir anlam da doğurmaz (sosyal yön). Dilin kullanımından önce gelen



                        134   Bu konu hakkında ayrıca bkz. Wellmer, Zur Dialektik von Moderne und Post-
                            moderne: Vernunftkritik nach Adorno, in: Wellmer, Zur Dialektik von Moderne
                            und Postmoderne, 1985, s. 48 vd., 81 vd.
                            Çevirmen notu: Yazar burada imzanın tek sefere mahsus oluşunun onu eşsiz,
                            benzersiz kıldığına vurgu yapmaktadır.
                        135   Bkz. Derrida, Signatur, Ereignis, Kontext, in: Derrida, Randgänge der Philo-
                            sophie, 1976, s. 124 vd., 153 vd. Tarih örneğinde yer alan ilgili argümantasyon
                            hakkında ayrıca bkz. Derrida, Schibboleth. Für Celan, 1986, özellikle s. 18 vd.
                        136   Wittgenstein, Bemerkungen über die Grundlagen der Mathematik, 1984, s. 349.
                        137   Wellmer,  Zur  Dialektik  von  Moderne  und  Postmoderne:  Vernunftkritik  nach
                            Adorno, in: Wellmer, Zur Dialektik von Moderne und Postmoderne, 1985, s. 48
                            vd., 83.
                        138   Empatiye dair anlayışın hermeneutik yaklaşımına ilişkin eleştiri için ayrıca bkz.
                            Grasnick, Über Schuld, Strafe und Sprache, 1987, s. 121 vd.

                        224
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231