Page 222 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 222
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
bilen” bir mercidir 118 . O halde, dilin temelde statik olan kurallarını
harekete geçirmek için, sözsüz (iletişimde) zaten kendisine aşina olan
bir bilincin aracı olmasına ihtiyaç vardır. 119 Yalnızca bireysel bilinç
tarafından yapılan yorum, dil sistemini esasen kendisinin statik kimli-
ğinden ayırır 120 . Bu yapı içinde iki faktör kabul edilmektedir: Biri dil
kurallarının statik sistemi; diğeri epistemik asimetri olarak adlandırı-
lan 121 , bu kuralların bireyler tarafından özgürce yorumlanmasını
mümkün kılan dünya görüşlerinin çeşitliliğine ilişkin epistemolojik
postüladır. Bu iki aksiyomun ilişkilendirilmesi klasik zihin felsefesi
modeline riayet eder: Bilinç durumlarının ve dünya perspektiflerinin
epistemolojik olarak temellendirilmiş asimetrisi, dilde buna karşılık
gelen değişikliklere yol açar 122 . Böylece dilin dinamik karakteri dil
118 Frank, Was ist Neostrukturalismus? 1983, s. 502. Rasyonel olmayan, rekleksif
olmayan, kavramsallık öncesi vb. bilinç kategorileri için ayrıca bkz.: Frank,
Die Unhintergehbarkeit von Individualität, 1986, s. 26 vd. Olumsuzlama zinciri
hakkında özet için ayrıca bkz. s. 62 vd. Schleiermacher’in bilinç ve öznellik te-
orisine uygun düşen tespiti için ayrıca bkz. Frank, Die subjekttheoretische und
dialektische Fundierung der Interpretation durch Schleiermacher, in: Frank,
Das individuelle Allgemeine, 1985, s. 87 vd., 94 vd., 114 vd. Dairesel bir hare-
ketle sonuca giden ve zihnin sözsüz olarak “kendine-aşina-oluşunu” fark etme-
yen bilincin refleksiyon modelinin eleştirisi hakkında bkz. Frank, Was ist Ne-
ostrukturalismus?, 1983, s. 296 vd., özellikle 356 vd. Frank’ın mevcut yakla-
şımları için bkz. Der unendliche Mangel an Sein, 1975, s. 150 vd., 155 vd. Bu
bilinç teorisine ilişkin yaklaşıma yönelen bir tartışma, belirtilen çerçevede bıra-
kılmalıdır.
119 Frank, Archäologie des Individuums, in: Frank, Das Sagbare und das Unsag-
bare, 1980, s. 36 vd., 49.
120 Frank, Was ist Neostrukturalismus?, 1983, özellikle s. 552 vd.
121 Frank bu postülayı, Tugendhat’ın semantik-sözel simetri ilkesine karşı bir kıla-
vuz olarak ileri sürmektedir. Ayrıca bkz. Frank, Die Unhintergehbarkeit von
Individualität, 1986, s. 85 vd.
122 Bu konu hakkında ayrıca bkz. a.g.e, s. 101. Frank burada, Tugendhat tarafından
belirlenen semantik simetri ilkesine yönelik hamlesinin dil felsefesine ilişkin
bir argüman gerektirdiğini tespit etmiştir, ancak sonrasında yalnızca karşı bir
postüla ortaya koyar, yani semantik, kişilerin dünya tasarımlarına dayanır ve bu
dünya tasarımları birbirinden farklıdır.
220