Page 222 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 222

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        bilen”  bir  mercidir 118 .  O  halde,  dilin  temelde  statik  olan  kurallarını
                        harekete geçirmek için, sözsüz (iletişimde) zaten kendisine aşina olan
                        bir  bilincin  aracı  olmasına  ihtiyaç  vardır. 119   Yalnızca  bireysel  bilinç
                        tarafından yapılan yorum, dil sistemini esasen kendisinin statik kimli-
                        ğinden ayırır 120 . Bu yapı içinde iki faktör kabul edilmektedir: Biri dil
                        kurallarının statik sistemi; diğeri epistemik asimetri olarak adlandırı-
                        lan 121 ,  bu  kuralların  bireyler  tarafından  özgürce  yorumlanmasını
                        mümkün  kılan  dünya  görüşlerinin  çeşitliliğine  ilişkin  epistemolojik
                        postüladır.  Bu  iki  aksiyomun  ilişkilendirilmesi  klasik  zihin  felsefesi
                        modeline riayet eder: Bilinç durumlarının ve dünya perspektiflerinin
                        epistemolojik  olarak  temellendirilmiş  asimetrisi,  dilde  buna  karşılık
                        gelen  değişikliklere  yol  açar 122 .  Böylece  dilin  dinamik  karakteri  dil



                        118   Frank, Was ist Neostrukturalismus? 1983, s. 502. Rasyonel olmayan, rekleksif
                            olmayan,  kavramsallık  öncesi  vb.  bilinç  kategorileri  için  ayrıca  bkz.:  Frank,
                            Die Unhintergehbarkeit von Individualität, 1986, s. 26 vd. Olumsuzlama zinciri
                            hakkında özet için ayrıca bkz. s. 62 vd. Schleiermacher’in bilinç ve öznellik te-
                            orisine uygun düşen tespiti için ayrıca bkz. Frank, Die subjekttheoretische und
                            dialektische  Fundierung  der  Interpretation  durch  Schleiermacher,  in:  Frank,
                            Das individuelle Allgemeine, 1985, s. 87 vd., 94 vd., 114 vd. Dairesel bir hare-
                            ketle sonuca giden ve zihnin sözsüz olarak “kendine-aşina-oluşunu” fark etme-
                            yen bilincin refleksiyon modelinin eleştirisi hakkında bkz. Frank, Was ist Ne-
                            ostrukturalismus?, 1983, s. 296 vd., özellikle 356 vd. Frank’ın mevcut yakla-
                            şımları için bkz. Der unendliche Mangel an Sein, 1975, s. 150 vd., 155 vd. Bu
                            bilinç teorisine ilişkin yaklaşıma yönelen bir tartışma, belirtilen çerçevede bıra-
                            kılmalıdır.
                        119   Frank, Archäologie des Individuums, in: Frank, Das Sagbare und das Unsag-
                            bare, 1980, s. 36 vd., 49.
                        120   Frank, Was ist Neostrukturalismus?, 1983, özellikle s. 552 vd.
                        121   Frank bu postülayı, Tugendhat’ın semantik-sözel simetri ilkesine karşı bir kıla-
                            vuz olarak  ileri sürmektedir. Ayrıca bkz.  Frank,  Die Unhintergehbarkeit von
                            Individualität, 1986, s. 85 vd.
                        122   Bu konu hakkında ayrıca bkz. a.g.e, s. 101. Frank burada, Tugendhat tarafından
                            belirlenen  semantik  simetri  ilkesine  yönelik  hamlesinin  dil  felsefesine  ilişkin
                            bir argüman gerektirdiğini tespit etmiştir, ancak sonrasında yalnızca karşı bir
                            postüla ortaya koyar, yani semantik, kişilerin dünya tasarımlarına dayanır ve bu
                            dünya tasarımları birbirinden farklıdır.

                        220
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227