Page 223 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 223

Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
                                        Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları

                        felsefesiyle değil, epistemolojiyle temellendirilir. Dil felsefine ilişkin
                        dönüşüm, epistemolojik düşüncenin üstünlüğü lehine geri çekilmiştir.
                            Ancak sonrasında, dil teorisindeki edimsel dönüşüm, dil teorisine
                        içkin olan düşüncelerden hareketle dilin dinamik karakterini geliştir-
                        miştir.  Buna  göre,  dil  kuralları  sisteminin  olanaklılığının  bir  koşulu
                        olarak değerin değişkene bağlı belirlenimi yasası (Gesetz der differen-
                        tiellen Wertbestimmung), aynı zamanda bu sistemin saflığının ve ka-
                        palılığının olanaksızlığı için şarttır 123 . Anlam taşıyan öğelerin karşılık-
                        lı olarak profillenmesinden doğan semantik karşıtlıkların hareketi yal-
                        nızca statik bir sistem içinde yapay olarak durdurulabilir: Böylece bu
                        sistem, hermeneutik teorinin iddia ettiği gibi, dinamikleri oluşturmak
                        amacıyla bireysel bir bilinci desteklemesi gereken tamamlanmamış bir
                        gerçeklik değildir, aksine yalnızca tek taraflı metodik bir soyutlama-
                        nın sonucudur 124 . Sabit dil kurallarının sistemi, dilsel çeşitliliğin ikin-
                        cil bir etkisidir 125 . Bir anlamın özdeşliği sadece değişkene bağlı işaret-
                        lemelerin kullanım zincirinde oluşur; kelimelerin kullanım şekillerine
                        dair çeşitliliğin olanaklılığının yanı sıra dilsel anlam değişiminin dış-
                        lanamaz veya öngörülemez olanaklılığı da bu anlamın varlığına dahil-
                        dir 126 .  Dolayısıyla  bireysel  dünya  görüşlerinin  çeşitliliği  tartışmalı
                        değildir, daha ziyade bu çeşitliliğin gerçek koşulları  üzerinde  durul-





                        123   Konuya ilişkin ayrıca bkz. Derrida, Semiologie und Grammatologie. Gespräch
                            mit Kristeva, in: Derrida, Positionen, 1986, s. 52 vd, özellikle 66 vd.
                        124   Derrida’nın Saussure’ün modelinin söz merkezci ve etnik merkezci sınırların-
                            dan bahsettiği yer için ayrıca bkz. A.g.e., s. 53 vd.
                        125   Konu hakkında ayrıca bkz. Derrida, Signatur, Ereignis, Kontext, in: Derrida,
                            Randgänge der Philosophie, 1976, s. 124 vd., 149 vd.
                        126   Ayrıca  bkz.  Wellmer,  Zur  Dialektik  von  Modeme  und  Postmoderne.  Ver-
                            nunftkritik nach Adorno, in: Wellmer, Zur Dialektik von Modeme und Postmo-
                            derne, 1985, s. 48 vd., 81. Wellmer, burada Derrida’nın görüşüne doğru bir şe-
                            kilde  atıfta  bulunur  ancak  bu  görüşü  yalnızca  Frank’ın yorum biçimine  göre
                            kabul eder. Bununla birlikte Wellmer’in bu konudaki uyarısı için bkz. a.g.e., s.
                            119 (dn. 61).

                                                                                        221
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228