Page 219 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 219

Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
                                        Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları

                        yeni bir bağlam kazandırır. Okumanın bu üretkenliği önlenemez. Bu
                        husus günümüzde tartışmasız olarak kabul edilir.
                            Ancak belki de bu yaratıcılık sınırlandırılabilir veya bu yaratıcılı-
                        ğın  metnin  üzerindeki  nüfuzu  bölünebilir  ve  kontrol  altına  alınabi-
                        lir. 109


                            a)  Okuyucu Metin Tarafından Önceden Belirlenmiş Rolü
                                İçinde Kaybolmaz

                            Günümüzdeki  metin  bilimine  yönelik  yaklaşım,  yazardan  ya  da
                        önceden  belirlenmiş  bir  anlamdan  ziyade  okuyucuyla  ilişkilidir.  Bu
                        yaklaşım  için  kullanılan  tabirler  çeşitlidir:  Alımlama  estetiği,  okur
                        odaklı  eleştiri  (reader  orientated  criticism)  veya  yapılandırmacılık.
                        Böylece Lichtenberg’in de önceden ifade ettiği bir hakikate atıfta bu-
                        lunulur. Buna göre okuma, yazarın kelimelere ve okuyucunun anlama
                        katkıda bulunduğu bir aktivite olarak tanımlanır.
                            Bununla birlikte metin, okuma faaliyetini sabit bir hale getiremez.
                        Gutenberg  Galaksisi  kitabıyla  birlikte  belirlenen,  bir  anlam  merkezi
                        yoluyla  (kitabın)  başlangıcı  ve  sonunun  yuvarlak  bir  bütünlük  için
                        ortadan kaldırıldığı bir eser olarak kitap fikri, yine de okuyucuyu bu
                        nesnel anlamı kavramaya yükümlü kılabilir. Günümüzde kitabın sınır-





                        109   Dilsel gerçekliğe, kendi hareket yönlerinin aksine özdeş yeniden üretim veya
                            tahakküm çizgilerini dahil etme gerekliliğine dair Derrida ve Foucault arasın-
                            daki tartışmaya ayrıca bkz. (Bunun yanı sıra özellikle bkz. Derrida, Cogito und
                            Geschichte des Wahnsinns, in: Derrida, Die Schriften der Differenz, 1976, s.
                            53 vd. Ayrıca bir yandan Foucault, Histoire de la folie á l’age classique, 1972,
                            s. 583 vd. Diğer yandan: Her iki yazar da söylem düzeninin bizzat söylemin
                            içinde olduğu, yani bu düzenin konuşmayı mümkün kılan aşkın bir koşul değil,
                            konuşmanın hızla artmasını kontrol altında tutan tarihsel, olumsal bir a priori
                            olduğu konusunda hemfikirdir. Foucault’nun söylem teorisinin bir açıklaması
                            için ayrıca bkz.: Busse, Historische Semantik, 1987, s. 221 vd. Yazılı metnin
                            yıkıcı kuvvetine dair sorun hakkında ayrıca bkz. Lyotard, Eine Widerstandsli-
                            nie, in: Lyotard, Das Grabmal des Intellektuellen, 1985, s. 53 vd., 56 vd.

                                                                                        217
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224