Page 212 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 212

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                                                       
                        anlayışı (Bedeutungskonzeption)   olarak  adlandırılabilir. Ancak  buna
                        uygulama  öncesi  demek  de  yeterli  olacaktır.  Hukukçular  tarafından
                        yorumlama yardımıyla hiçbir zaman tamamen tüketilemeyeceği kabul
                                             99
                        edilen tek şey sanattır.
                            Ancak bu sözde gösterge teorisine özgü sanat kavramı, diğer gös-
                        tergeler için yorumlama yardımıyla hızlıca bir sonuca ulaşılabileceğini
                        varsaymaktadır. Sadece gösterge dizisinin yerine saf anlam yerleştiri-
                        lir. Böylece sonuca varılır. Ancak gerçekçi olmak gerekirse, yorum-
                        lama sırasında yalnızca bir gösterge diğer bir göstergenin yerine yer-
                        leştirilebilir. Henüz hiç kimse saf anlamın sihirli diline ulaşamamıştır.
                        Hatta dilbilimdeki hâkim görüş de bu yöndedir.
                            Bu da kolayca anlaşılabilir: Nietzsche’nin mirasında “Şemsiyemi unut-
                        tum.” metninin yazılı olduğu bir kâğıt parçası bulunmuştur. Bu metnin (Ni-
                        etzsche’nin) tüm yayınlarına eklenip eklenmemesi gerektiği sorusu soruldu-
                        ğunda,  cümlenin  sınırsız  şekilde  yorumlanabilir  olduğu  görülür.  Bu,  Bre-
                                                  100
                        ton’un  sürrealizm  tanımıyla   veya  Derrida’nın  Nietzsche’nin  üslubuna
                                                              101
                        ilişkin analiziyle bir bağlama oturtulabilir.  Bu her defasında farklı bir an-
                        lama gelir. Fakat bu durum sanat yapıldığını değil, cümlenin bağlamını kay-
                        bettiğini ve yeni bağlamlar bulunması yoluyla sınırsız şekilde yorumlanabilir
                        olduğunu gösterir.

                            Nitekim mahkemeler metnin zaten soyut bir belirliliğe sahip oldu-
                        ğunu varsaymış olsalar dahi, metnin kullanımından önce oldukça tem-
                        kinlidirler. Bu teori, yalnızca başlangıç metninde yer almaktadır, fakat
                        asıl  olay  çözümü  için  bir  kenara  bırakılmaktadır.  Bu  noktada



                            Çevirmen notu: Yazar kullandığı asosyal anlam anlayışı kavramı ile anlamın
                            sosyal bir süreç içerisinde oluşturulmamasına vurgu yapmaktadır.
                        99    Jarras/Pieroth, Grundgesetz, 1992 md. 5, para. 67.
                        100   Bir şemşiye ile bir dikiş makinesinin otopsi masasında tesadüfen karşılaşması-
                            dır.
                        101   Ayrıca  bkz.  Derrida,  Sporen.  Die  Stile  Nietzsches,  in:  Hamacher  (ed.),  Ni-
                            etzsche aus Frankreich, 1986, s. 129 vd., 133.

                        210
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217