Page 209 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 209

Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
                                        Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları

                        içindeki her bir kelime için geçerli olduğu gibi, anlaşma araçlarının ve
                                                                          90
                        yollarının  bir  bütünü  olarak  dil  için  de  geçerlidir .  “‘Göstergeler’,
                        ‘kelimeler’, ‘cümleler’ olarak adlandırdığımız her şeyin kullanımının
                        sayısız farklı şekli vardır. Ve bu çeşitlilik, bir kez ve her zaman geçerli
                        olacak şekilde belirlenmiş, sabit bir şey değildir; aksine dilin yeni tür-
                        leri,  yeni  dil  oyunları  diyebileceğimiz  durumlar  oluşur  ve  diğerleri
                                           91
                        eskir  ve  unutulur.”   Böylece  dilsel  bir  ifadenin  anlamı  söz  konusu
                                                                                     92
                        olduğunda bu en iyi ihtimalle dilsel anlaşmanın daimî akışında  anlık
                        durumlara  yakalanan  geçici  bir  enstantane  olabilir.  “W  kelimesinin
                        anlamı” olarak belirtilen bir imgenin kullanımı yoluyla hiçbir karara
                        varılamaz. En iyi ihtimalle düşünceler ve kanaatler göz önünde bulun-
                        durularak  kişinin  belirsiz  kelimelerle  ifade  etmek  istediği  şeyin  ne
                        olduğu sorgulanmaya başlanır.
                            Sonuç olarak belirli bir dil kullanımı hiçbir şekilde anlam tanım-
                        lamaları ve anlam açıklamaları üzerinden kullanılan kelimelerin anla-
                        mı sayesinde gerekçelendirilemez. Tereddüt halinde, çatışan açıklama-
                        larla dahi bir anlamı kolayca diğeriyle gerçekten karşı karşıya getir-
                        meye gerek kalmadan bir anlam diğerinin karşısında durur. Bu durum,
                        söz  konusu kelimenin belirli bir  kullanımını anlamlardan  biriyle  ge-
                        rekçelendirmek için yeterli değildir. Böyle bir gerekçelendirme imkânı
                        semantik  olarak  dahi  hiçbir  şekilde  haklı  çıkarılamaz.  Öyleyse  “an-
                        lam”, genel olarak “eyleme yön veren normatifliğin yardımıyla açık-
                                                                          93
                        lanamaz  olması  itibariyle  indirgenemez  olduğunu”   kanıtlar.  Ancak
                        bu sadece, dilsel bir ifadenin anlamının, ona uygun bir kullanımı zo-
                        runlu kılacak bir gerekçe sunamaması anlamına gelir.




                        90    Wittgenstein, Philosophische Grammatik, 1984, § 140: Wittgenstein’ın anlayışı
                            uyarınca “Dil kavramı (…) anlaşma kavramında bulunur.”
                        91    Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, 1984, § 23.
                        92    Ayrıca Wittgenstein’ın nehir yatağı metaforuna (Flußbettmetapher) bkz. Witt-
                            genstein, Über Gewißheit, 1984, § 97.
                        93    Glüer, Sprache und Regeln. Zur Normativität von Bedeutung, 1999, s. 235.

                                                                                        207
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214