Page 209 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 209
Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları
içindeki her bir kelime için geçerli olduğu gibi, anlaşma araçlarının ve
90
yollarının bir bütünü olarak dil için de geçerlidir . “‘Göstergeler’,
‘kelimeler’, ‘cümleler’ olarak adlandırdığımız her şeyin kullanımının
sayısız farklı şekli vardır. Ve bu çeşitlilik, bir kez ve her zaman geçerli
olacak şekilde belirlenmiş, sabit bir şey değildir; aksine dilin yeni tür-
leri, yeni dil oyunları diyebileceğimiz durumlar oluşur ve diğerleri
91
eskir ve unutulur.” Böylece dilsel bir ifadenin anlamı söz konusu
92
olduğunda bu en iyi ihtimalle dilsel anlaşmanın daimî akışında anlık
durumlara yakalanan geçici bir enstantane olabilir. “W kelimesinin
anlamı” olarak belirtilen bir imgenin kullanımı yoluyla hiçbir karara
varılamaz. En iyi ihtimalle düşünceler ve kanaatler göz önünde bulun-
durularak kişinin belirsiz kelimelerle ifade etmek istediği şeyin ne
olduğu sorgulanmaya başlanır.
Sonuç olarak belirli bir dil kullanımı hiçbir şekilde anlam tanım-
lamaları ve anlam açıklamaları üzerinden kullanılan kelimelerin anla-
mı sayesinde gerekçelendirilemez. Tereddüt halinde, çatışan açıklama-
larla dahi bir anlamı kolayca diğeriyle gerçekten karşı karşıya getir-
meye gerek kalmadan bir anlam diğerinin karşısında durur. Bu durum,
söz konusu kelimenin belirli bir kullanımını anlamlardan biriyle ge-
rekçelendirmek için yeterli değildir. Böyle bir gerekçelendirme imkânı
semantik olarak dahi hiçbir şekilde haklı çıkarılamaz. Öyleyse “an-
lam”, genel olarak “eyleme yön veren normatifliğin yardımıyla açık-
93
lanamaz olması itibariyle indirgenemez olduğunu” kanıtlar. Ancak
bu sadece, dilsel bir ifadenin anlamının, ona uygun bir kullanımı zo-
runlu kılacak bir gerekçe sunamaması anlamına gelir.
90 Wittgenstein, Philosophische Grammatik, 1984, § 140: Wittgenstein’ın anlayışı
uyarınca “Dil kavramı (…) anlaşma kavramında bulunur.”
91 Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, 1984, § 23.
92 Ayrıca Wittgenstein’ın nehir yatağı metaforuna (Flußbettmetapher) bkz. Witt-
genstein, Über Gewißheit, 1984, § 97.
93 Glüer, Sprache und Regeln. Zur Normativität von Bedeutung, 1999, s. 235.
207