Page 208 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 208
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
Hukukçuların, sözlükteki anlam tanımlamalarıyla birlikte işlerini
sözlüğe devredebileceklerine dair umutları kesinlikle yanıltıcıdır. Hu-
kukçular, dilsel ifadelerin anlam şekillerinde dil tarafından belirlen-
miş bir sınır bulamazlar. En iyi ihtimalle, dil kullanımının gittikçe
artan varyasyonlarına dair ipuçları ve dilin kullanım çeşitliliği ve zen-
ginliğine dair kanıtlar bulurlar. Daha doğrusu bir anlamı bir kelimenin
yegâne olası kullanımı olarak etiketleyen sınırın tam tersini bulurlar ki
bu da hukukçular için hukuki görüşlerini desteklemek adına önem arz
eder.
Anlam tanımlamaları tek başına, yalnızca belirsiz bir ifade için
kullanım örnekleri sunar. Bununla birlikte dilsel ifadelerin anlamında
bir tereddüt olması halinde veya bu konudaki ihtilaflarda paradigmatik
olarak dilin kelime hazinesinin sözlükbilimsel saptaması yoluyla kul-
lanılabilirler. Fakat anlam tanımlamaları, bu tür şüpheleri tamamen
giderebilecek veya bu tür ihtilafları daimî olarak çözebilecek kesin bir
kural sunmamaktadır. Dolayısıyla hukukçuların dilin kullanımı hak-
kında tereddütleri varsa, sadece kendi dil kullanımlarıyla meşgul ol-
mak yerine en azından sözlüklere bakmaları iyi ve faydalı olabilir.
Ancak sözlük, hukukçuların kararlarına meşruluk kazandırmayacaktır.
c) Bir İçerik veya Bir Potansiyel Olarak Normatiflik
Dil, aranan sınırı çizmez. Tüm çeşitliliği ve değişkenliği içinde
konuşmamızın doğasını, Prokrustes’in bağlayıcı sabit anlam yatağına
sığdırma girişiminden daha aykırı bir şey olamaz. Dilde “birlik” yok-
89
tur. Bu durum, kelimelerin kullanım şekillerinin tüm “çeşitliliği”
Çevirmen notu: Yunan mitolojisinde Procrustes, “misafirlerini” yatağa yatmaya
zorlar ve eğer kişi çok kısaysa onu kol ve bacaklarından çekiştirerek yatağa sı-
ğana kadar gerer; eğer kişi çok uzun ise kişinin yatağa sığması için uzuvlarını
kesermiş. Kökeni bu şekilde olan bu ifade bir şeyi zoraki bir biçimde düzenli
hale getirmek, bir şeyi zorla düzene sokmak anlamında kullanılır, bkz.
https://www.hellenicaworld.com/Greece/Mythology/de/Prokrustesbett.html.
89 Ayrıca bkz. Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, 1984, § 65.
206