Page 204 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 204
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
sın), geri kalan cümleleri o kadar daha iyi anlarız. Bu cümleler konusunda
79
hemfikir olsak da olmasak da bu netice değişmez.”
Tüm yorumlamaların temeli olan “yorumda iyi niyet prensibi”,
(diğer kişinin anlayışına) tam bir uyumu mecbur kıldığı anlamına
gelmez. Tam aksine ilk etapta, farklılıkları tespit etmek ve bir diğer
kişinin kelimeleri kullandığı anlam bakımından farklılıkları hesaba
katmak için bir temel, bir dayanak noktası sunar. Buradaki ihtimaller-
den biri de bize hiçbir anlam ifade etmeyen veya bizi dilsel anlama
yetisinden tamamen yoksun biriyle karşı karşıya olduğumuzu kabul
80
etmeye zorlayan ifade kullanımlarını yanlış olarak sınıflandırmaktır.
Bu durum göz ardı edilmez. Ancak mümkün olan en kapsamlı anlaş-
maya hizmet etmek için bu sınıflandırma her zaman en son çözüm
yolu olmalıdır. Zira “bir canlının sözlerini ve diğer davranışlarını,
büyük ölçüde tutarlı ve kendi ölçütleri uyarınca doğru olan kanaatlerin
birçoğunu ortaya çıkartacak şekilde yorumlamanın bir yolunu bula-
mazsak, bu canlıyı rasyonel, kanaatlerini savunan ya da herhangi bir
81
şey söyleyen bir varlık olarak düşünmek için bir sebebimiz kalmaz.”
82
O halde bu durum, “kelimeler kastettikleri anlamdadır” olgusu-
nun kelimelerin kullanımı açısından ifadelerden anlam türetilebileceği
83
bir temel, bir esas olamayacağına işaret etmektedir. Tam tersine,
anlam devreye girdiğinde, bu olgunun da ifadelerin anlamı hakkında
bir karar anlamına geldiğini gösterir. Bu şekilde, söze bağlılığın
79 Davidson, Radikale Interpretation, in: Davidson, Wahrheit und Interpretation,
1990, s. 183 vd., 199.
80 Ve başlı başına bir anlamlandırma yolu olarak bu hususa ilişkin bkz. Glüer,
Sprache und Regeln. Zur Normativität von Bedeutung, 1999, s. 204.
81 Davidson, Radikale Interpretation, in: Davidson, Wahrheit und Interpretation,
1990, s. 183 vd., 199.
82 Ayrıca bkz. Davidson, Einleitung, in: Davidson, Wahrheit und Interpretation,
1986, s. 9 vd., 9.
83 Wittgenstein’ın alışveriş örneği için ayrıca bkz. Wittgenstein, Philosophische
Untersuchungen, 1984, § 1.
202