Page 204 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 204

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        sın), geri kalan cümleleri o kadar daha iyi anlarız. Bu cümleler konusunda
                                                                     79
                        hemfikir olsak da olmasak da bu netice değişmez.”
                            Tüm  yorumlamaların  temeli  olan  “yorumda  iyi  niyet  prensibi”,
                        (diğer  kişinin  anlayışına)  tam  bir  uyumu  mecbur  kıldığı  anlamına
                        gelmez. Tam aksine ilk etapta, farklılıkları tespit etmek ve bir diğer
                        kişinin  kelimeleri  kullandığı  anlam  bakımından  farklılıkları  hesaba
                        katmak için bir temel, bir dayanak noktası sunar. Buradaki ihtimaller-
                        den biri de bize hiçbir anlam ifade etmeyen veya bizi dilsel anlama
                        yetisinden  tamamen  yoksun  biriyle  karşı  karşıya  olduğumuzu  kabul
                                                                                          80
                        etmeye zorlayan ifade kullanımlarını yanlış olarak sınıflandırmaktır.
                        Bu durum göz ardı edilmez. Ancak mümkün olan en kapsamlı anlaş-
                        maya  hizmet  etmek  için  bu  sınıflandırma  her  zaman  en  son  çözüm
                        yolu  olmalıdır.  Zira  “bir  canlının  sözlerini  ve  diğer  davranışlarını,
                        büyük ölçüde tutarlı ve kendi ölçütleri uyarınca doğru olan kanaatlerin
                        birçoğunu  ortaya  çıkartacak  şekilde  yorumlamanın  bir  yolunu  bula-
                        mazsak, bu canlıyı rasyonel, kanaatlerini savunan ya da herhangi bir
                                                                                          81
                        şey söyleyen bir varlık olarak düşünmek için bir sebebimiz kalmaz.”
                                                                                  82
                            O halde bu durum, “kelimeler kastettikleri anlamdadır”  olgusu-
                        nun kelimelerin kullanımı açısından ifadelerden anlam türetilebileceği
                                                                            83
                        bir  temel,  bir  esas  olamayacağına  işaret  etmektedir.   Tam  tersine,
                        anlam devreye girdiğinde, bu olgunun da ifadelerin anlamı hakkında
                        bir  karar  anlamına  geldiğini  gösterir.  Bu  şekilde,  söze  bağlılığın



                        79    Davidson, Radikale Interpretation, in: Davidson, Wahrheit und Interpretation,
                            1990, s. 183 vd., 199.
                        80    Ve  başlı  başına  bir  anlamlandırma  yolu  olarak  bu  hususa  ilişkin  bkz.  Glüer,
                            Sprache und Regeln. Zur Normativität von Bedeutung, 1999, s. 204.
                        81    Davidson, Radikale Interpretation, in: Davidson, Wahrheit und Interpretation,
                            1990, s. 183 vd., 199.
                        82    Ayrıca bkz. Davidson, Einleitung, in: Davidson, Wahrheit und Interpretation,
                            1986, s. 9 vd., 9.
                        83    Wittgenstein’ın  alışveriş  örneği  için  ayrıca  bkz.  Wittgenstein,  Philosophische
                            Untersuchungen, 1984, § 1.

                        202
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209