Page 202 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 202

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                                                              73
                        bir kez öğrenilmesi ya da  “edinilmesi”  gerektiğini ve bunun dilsel
                        iletişimden başka bir yolla yapılamayacağını düşünmeye ihtiyaç var-
                           74
                        dır.
                            Fakat “konuşmacının kanaatleri, ifadelerinin anlamlarıyla karşılık-
                                                                   75
                        lı bir bağımlılık ilişkisi içinde bulunuyorsa” , bir bağlam olarak tek
                        başına dile başvurmak, bir anlaşılma ve anlamlandırma için muktedir
                        değildir. “Yorumlama”, tam olarak dilsel ifadelerin anlaşılması, “ko-
                        nusu sadece ifadeler değil aynı zamanda kanaatler olan (...) bütüncül
                        bir girişimdir. İletişim kurulabilmesi için kanaatlerin (en azından bir
                                                                                      76
                        ölçüye kadar) paylaşılması gerekirken,  kelimelerin gerekmez.”  İfa-
                        delerdeki kelimelerin anlamlarını ortaya çıkarmak için, ifade ettikleri
                                                          77
                        görüş  ve  kanaatleri  esas  almalıyız.   Bu  durum  bilhassa  ifadelerden
                        kolayca bir anlam çıkaramadığımızda söz konusu olur.
                            Damadından  ısrarla  bekâr  (erkek)  olarak  bahseden  birinin  bu  ifadeyle
                        aslında bize ne söylemek istediğini, bize ne ifade etmek istediğini ve bunu
                        nasıl anlamamız gerektiğini kendimize sorarız. Onun için bekâr (erkeğin) ne
                        olduğunu,  bundan  ne  anladığını  kendimize  açıklamaya  çalışırız.  Ve  eğer
                        bekâr bir (erkeğin) bizim için de onun için de genel olarak aynı olduğu izle-
                        nimine sahipsek o  zaman  konuşmacı, damadını  bu şekilde adlandırdığında
                        bunun  ne  anlama  gelebileceğini  kendimize  sorarız.  Eğer  konuşmacı  bunu
                        tüm  ciddiyetiyle  yaparsa  damadının  nasıl  bir  evliliği  olduğunu  kendimize



                        73    Bu konu hakkında bkz. Putnam, Die Bedeutung von „Bedeutung”, 1990, s. 65.
                        74    Davidson, Die zweite Person, in: DZfPh 2000, s. 395 vd.
                        75    Glüer,  Sprache  und  Regeln.  Zur  Normativität  von  Bedeutung,  1999,  s.  28.
                            Temel bilgiler için bkz. Davidson, Der Begriff des Glaubens und die Grundlage
                            der Bedeutung, in: Davidson, Wahrheit und Interpretation, 1990, s. 204 vd.
                        76    Glüer, a.g.e., s. 29.
                        77    Bertram ayrıca, anlamı oluşturan yapıların dünya hakkındaki bilgi sistemimizle
                            bağlantılı olduğunu fenomenolojik bir bakış açısıyla göstermektedir. Bkz. Bert-
                            ram,  Prolegomena  zu  einer  Rekonstruktion  der  linguistisch  epistemischen
                            Wende Von Quine und Seilars zu Husserl und Derrida, in: Journal Phänomeno-
                            logie 13/2000, s. 4 vd.

                        200
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207