Page 202 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 202
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
73
bir kez öğrenilmesi ya da “edinilmesi” gerektiğini ve bunun dilsel
iletişimden başka bir yolla yapılamayacağını düşünmeye ihtiyaç var-
74
dır.
Fakat “konuşmacının kanaatleri, ifadelerinin anlamlarıyla karşılık-
75
lı bir bağımlılık ilişkisi içinde bulunuyorsa” , bir bağlam olarak tek
başına dile başvurmak, bir anlaşılma ve anlamlandırma için muktedir
değildir. “Yorumlama”, tam olarak dilsel ifadelerin anlaşılması, “ko-
nusu sadece ifadeler değil aynı zamanda kanaatler olan (...) bütüncül
bir girişimdir. İletişim kurulabilmesi için kanaatlerin (en azından bir
76
ölçüye kadar) paylaşılması gerekirken, kelimelerin gerekmez.” İfa-
delerdeki kelimelerin anlamlarını ortaya çıkarmak için, ifade ettikleri
77
görüş ve kanaatleri esas almalıyız. Bu durum bilhassa ifadelerden
kolayca bir anlam çıkaramadığımızda söz konusu olur.
Damadından ısrarla bekâr (erkek) olarak bahseden birinin bu ifadeyle
aslında bize ne söylemek istediğini, bize ne ifade etmek istediğini ve bunu
nasıl anlamamız gerektiğini kendimize sorarız. Onun için bekâr (erkeğin) ne
olduğunu, bundan ne anladığını kendimize açıklamaya çalışırız. Ve eğer
bekâr bir (erkeğin) bizim için de onun için de genel olarak aynı olduğu izle-
nimine sahipsek o zaman konuşmacı, damadını bu şekilde adlandırdığında
bunun ne anlama gelebileceğini kendimize sorarız. Eğer konuşmacı bunu
tüm ciddiyetiyle yaparsa damadının nasıl bir evliliği olduğunu kendimize
73 Bu konu hakkında bkz. Putnam, Die Bedeutung von „Bedeutung”, 1990, s. 65.
74 Davidson, Die zweite Person, in: DZfPh 2000, s. 395 vd.
75 Glüer, Sprache und Regeln. Zur Normativität von Bedeutung, 1999, s. 28.
Temel bilgiler için bkz. Davidson, Der Begriff des Glaubens und die Grundlage
der Bedeutung, in: Davidson, Wahrheit und Interpretation, 1990, s. 204 vd.
76 Glüer, a.g.e., s. 29.
77 Bertram ayrıca, anlamı oluşturan yapıların dünya hakkındaki bilgi sistemimizle
bağlantılı olduğunu fenomenolojik bir bakış açısıyla göstermektedir. Bkz. Bert-
ram, Prolegomena zu einer Rekonstruktion der linguistisch epistemischen
Wende Von Quine und Seilars zu Husserl und Derrida, in: Journal Phänomeno-
logie 13/2000, s. 4 vd.
200